Gør det enklere at handle ferieminder med god samvittighed

Pressemeddelelse   •   Aug 08, 2019 13:17 CEST

Kreta

”Vi har nok alle købt smykker, håndværk eller mad med hjem fra ferien, og de fleste af os tænker ikke mere over det. Men nogle gange kan disse souvenirs være skadelige for miljøet og stedet, vi netop har besøgt. Vi har derfor lavet en liste over, hvilke produkter man bør undgå at købe med sig hjem,” siger Mikkel Hansen, pressechef hos TUI Danmark.

Dette bør du undgå at købe

Guiden hjælper rejsende med tips til, hvordan man bevarer biologisk mangfoldighed, bidrager positivt til økonomisk vækst på destination og undgår overraskelser, når man skal gennem tolden.

Eksempler

- Muslingeskaller kan kun samles eller købes, hvis arten ikke er beskyttet under CITES/Washingtongkonventionen. Muslinger og andre havdyr skal ikke købes, da de ikke samles ind, men fiskes, og eksport af disse produkter er forbudt.

- Vi opfordrer besøgende til ikke at tage billeder, hvor dyr er en fotoattraktion. Det er nemlig normalt, at disse dyr bliver dopet og holdt under upassende forhold. Ivrige fotografer kan desuden skræmme dyrene. Fotografer heller ikke andre mennesker, hvis du ikke har bedt om deres tilladelse.

- 250.000 havskildpadder ender som bifangst pga. overdreven fiskeri hvert år. Samtidig betragtes havskildpadder som en delikatesse i Den Dominikanske Republik. Stigende havforurening ødelægger også deres habitat og avl. Arten er truet, så undgå venligst produkter relateret til havskildpadder.

Informationen er tilgængelig på engelsk og er sat sammen i samarbejde med The Global Nature Fund (GNF), en international stiftelse, som arbejder for at bevare miljø og natur. Souvenirguiden giver i øjeblikket generel information om en række normale varer. Som tillæg findes separate guides for Tyrkiet og Den Dominikanske Republik, som dækker produkter, der er særegne for disse populære feriedestinationer.

Læs mere om TUIs souvenirguide HER.