TUI Care Foundation anerkender vellykkede støtteprojekter i forbindelse med International Kvindedag

Pressemeddelelse   •   Mar 08, 2020 08:00 CET

TUI Care Foundation

I dag er det den internationale kvindedag. En dag med det formål at anerkende ligestilling mellem kønnene og kvindernes situation i hele verden. Derfor ønsker TUI Care Foundation at benytte lejligheden til at fremhæve nogle af de projekter, der er blevet udført for at hjælpe kvinder rundt om i verden.

Erhvervsuddannelse i Den Dominikanske Republik

I 2017 lancerede TUI Care Foundation og Plan International det fælles TUI Academy-projekt for at give unge i Den Dominikanske Republik uddannelse og beskæftigelsesmuligheder inden for turisme.

En af de unge kvinder, der deltog i projektet, blev tvunget til at droppe ud af skolen, da hun fødte sit første barn, og hverdagen handlede om at passe barnet, hendes søskende og udføre husarbejde. Efter at være kommet i kontakt med TUI-akademiet, fik hun mulighed for at læse en erhvervsuddannelse i turistbranchen. Uddannelsen gav hende praktik på et af TUIs Blue Diamond Resorts, og efter at have afsluttet sin uddannelse fik hun et job på et af TUIs hoteller som køkkenmedarbejder. I dag har hun mulighed for at forsørge sig selv og sit barn, men også støtte sin mor og far økonomisk.

Technopiger i Sydafrika

Techno Girls er et projekt, som TUI Care Foundation og UNICEF kører sammen i Sydafrika. Målet har været at fremme unge sydafrikanske kvinders læring inden for forskning, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik. Områder, hvor mænd har fået markant mere plads end kvinder i Sydafrika. Udover over uddannelse på disse områder sigter projektet også mod at styrke unge kvinder ved at arrangere møder med kvindelige rollemodeller og øge ligestillingen mellem kvinder og mænd i landet.

Abelina Mokgamo er en af de unge kvinder i projektet, der mener, at Techno Girls tillod hende at bruge sit fulde potentiale som studerende, og tilskynde hende til at klare sig bedre fagligt.

Patience Mphuthi er en anden deltager i projektet, der siger, at Techno Girls gave hende muligheden for at møde succesrige kvinder, der styrker andre unge kvinder. Patience er nu inspireret til at blive en rollemodel for andre.

Serviceuddannelse i Namibia

Under et projekt i Namibia har TUI Care Foundation tildelt tilskud til tolv unge kvinder fra Girls Center, der drives af Namibia Football Association (NFA). Stipendiet gjorde det muligt for serviceansatte at udvikle deres karriere i turistbranchen.

Anna-Marie Shikusho er en af de kvinder, der ansøgte om et stipendium, og hun fik chancen for at uddanne sig inden for restaurant- og lederskab. Takket være denne uddannelse har hun nu et fast job på en restaurant.

Du kan læse meget mere om alle projekterne på tuicarefoundation.com.

TUI Nordic er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Koncernen tilbyder pakkerejser, fly og krydstogt og blev etableret i Danmark i 1967. TUI Nordic består af TUI i Danmark, Sverige, Norge og Finland, samt Nazar og flyselskabet TUI fly Nordic. Koncernen ændrede navn til TUI i 2016 og har siden år 2000 været en del af TUI Group, verdens førende rejsekoncern, som opererer på mere end 180 destinationer verden over. TUI Group har base i Tyskland og er børsnoteret på FTSE 100 og tyske MDAX. TUI Group har 70.000 ansatte i mere end 100 lande og tilbyder sine over 21 millioner kunder en heldækkende service fra booking til hjemkomst. TUI dækker med sin virksomhed hele den turistiske værdikæde, hvilket indbefatter ledende rejsearrangører, 1.600 rejsebyer i Europa, fem europæiske flyselskaber med mere end 130 kort- og langdistancefly og mere end 380 TUI-ejede hoteller, herunder premium brands som RIU og Robinson. Med 17 krydstogtskibe som MS Europa, luksusskibet MS Europa 2, TUI Cruises’ Mein Schiff-flåden og fartøj under varemærket Marella Cruises i Storbritannien, er TUI også en velpositioneret koncern på det hastigt voksende krydstogstogtsmarked. Globalt ansvar for bæredygtig økonomi, økologi og socialt ansvar er grundlæggende for forretningen. TUI Nordic var det første af de større rejseselskaber i Norden til at klimakompensere for egne fly og hoteller tilbage i maj 2019. Som den eneste rejsekoncern i verden er TUI medlem af FN’s Global Compact.