TUI Care Foundation støtter lokale producenter på Kreta

Pressemeddelelse   •   Mar 02, 2020 15:25 CET

TUI Care Foundation og organisationen Futouris afslutter nu et projekt, som skal gøre Kreta til en mere bæredygtig maddestination. Projektet stemmer overens med TUIs strategi om at støtte lokale producenter ved at skabe kontakt mellem dem og turistbranchen.

Oliven og vin spiller en vigtig rolle for Kretas økonomi og er en central del af både kulturen og gastronomien på øen. Dog kan konventionelle dyrkningsmetoder resultere i en række udfordringer, såsom miljøforurening, nedbrydning af jord og lukning af mindre gårde.

For at komme nærmere en bæredygtig løsning på disse problemer blev det treårige bæredygtighedsprojekt "Kreta - første skridt mod en bæredygtig maddestination" startet. Landmænd og lokale fødevareproducenter blev derefter forbundet med interessenter i den lokale turistindustri, for at give feriegæster mulighed for at købe bæredygtigt producerede produkter.

Under projektet blev der produceret over 1,5 millioner liter vin og cirka 119.000 liter olivenolie. Projektteamet undersøger nu, om der kan opnås ligeså imponerende resultater på andre destinationer.

TUI Nordic er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Koncernen tilbyder pakkerejser, fly og krydstogt og blev etableret i Danmark i 1967. TUI Nordic består af TUI i Danmark, Sverige, Norge og Finland, samt Nazar og flyselskabet TUI fly Nordic. Koncernen ændrede navn til TUI i 2016 og har siden år 2000 været en del af TUI Group, verdens førende rejsekoncern, som opererer på mere end 180 destinationer verden over. TUI Group har base i Tyskland og er børsnoteret på FTSE 100 og tyske MDAX. TUI Group har 70.000 ansatte i mere end 100 lande og tilbyder sine over 21 millioner kunder en heldækkende service fra booking til hjemkomst. TUI dækker med sin virksomhed hele den turistiske værdikæde, hvilket indbefatter ledende rejsearrangører, 1.600 rejsebyer i Europa, fem europæiske flyselskaber med mere end 130 kort- og langdistancefly og mere end 380 TUI-ejede hoteller, herunder premium brands som RIU og Robinson. Med 17 krydstogtskibe som MS Europa, luksusskibet MS Europa 2, TUI Cruises’ Mein Schiff-flåden og fartøj under varemærket Marella Cruises i Storbritannien, er TUI også en velpositioneret koncern på det hastigt voksende krydstogstogtsmarked. Globalt ansvar for bæredygtig økonomi, økologi og socialt ansvar er grundlæggende for forretningen. TUI Nordic var det første af de større rejseselskaber i Norden til at klimakompensere for egne fly og hoteller tilbage i maj 2019. Som den eneste rejsekoncern i verden er TUI medlem af FN’s Global Compact.