​TUI vinder pris for transparent rapportering af bæredygtighedsindsats

Pressemeddelelse   •   Nov 07, 2019 13:53 CET

Til World Responsible Tourism Awards blev TUI kåret for sin ekspertise i gennemsigtig rapportering. Det bekræfter virksomhedens engagement og frontløberrolle inden for bæredygtig turisme.

Dommerne til World Responsible Tourism Awards i London var imponerede over dybden og konsistensen af TUIs rapportering, som er blevet anerkendt i mange af de øverste indekser som FTSE4Good. I 1996 blev TUIs første bæredygtighedsrapport præsenteret for den daværende miljøminister og nu kansler for Forbundsrepublikken Tyskland, Dr. Angela Merkel.

TUIs årlige bæredygtighedsrapport overvåger offentligt fremskridtene mod dens Better Holidays, Better World-strategi, og bæredygtighed har været fast indlejret i koncernens årsrapport i mere end 15 år. Rejsekoncernen har underskrevet FNs Global Compact og tilpasset sig FNs globale, bæredygtige udviklingsmål. Regelmæssig kommunikation udsendes til en lang række målgrupper som kunder, personale, leverandører, hotelpartnere, medier og politikere, og metoden der bruges til at måle KPI’er er tilgængelig og opdateres årligt.

Thomas Ellerbeck, medlem af koncernledelsen i TUI og med ansvaret for blandt andet TUIs bæredygtighedsprogrammer, udtaler:

”Bedre bæredygtighed, mere miljø- og klimabeskyttelse, bedre levevilkår, uddannelse og arbejdsforhold – alle disse mål er topprioriteter for TUI i udviklingen af vores forretning. Vi er glade for at blive anerkendt med denne prestigefyldte pris. Vores mål er at være gennemsigtig og åben – i vores rapportering til regeringsorganer og aktionærer, såvel som vores kunder, forretningspartnere og offentligheden som helhed. Med vores nuværende bæredygtighedsstrategi ”Better Holidays, Better World”, har vi allerede omfavnet vores ansvar. Vi fortsætter vores aktive engagement for perioden 2020 til 2030.”

Siden lanceringen af Better Holidays, Better World tilbage i 2015, har TUI leveret mere end 20 millioner ’grønnere og mere ansvarlige ferier’ og opnået 11,7 procent reduktion i CO2-udledning pr. gæst/nat i krydstogtsektoren. Samtidig er TUIs flyselskaber rangeret som nogle af de mest CO2-effektive i verden. TUIs analyse viser, at certificerede hoteller udkonkurrerer ikke-certificerede hoteller. Certificerede hoteller demonstrerer ti procent mindre CO2-udledning, 24 procent mindre affaldsmængde, 19 procent mindre vandforbrug pr. gæst/nat, 23 procent højere forbrug af grøn energi og højere kundetilfredshedsscorer. 81 procent af TUIs egne hoteller har bæredygtighedscertificeringer.

Samtidig har TUI engageret sig i at reducere 250 millioner stykker engangsplastik inden 2020. Initiativerne inkluderer afskaffelse af 112 millioner stykker engangsplastik fra hoteller, som har lanceret ’vejledning for plastikreduktion’ for hoteller samt TUI Cruises ambitiøse plastikreduktionsprogram.

TUI Nordic er den største aktør på det nordiske rejsemarked. Koncernen tilbyder pakkerejser, fly og krydstogt og blev etableret i Danmark i 1967. TUI Nordic består af TUI i Danmark, Sverige, Norge og Finland, samt Nazar og flyselskabet TUI fly Nordic. Koncernen ændrede navn til TUI i 2016 og har siden år 2000 været en del af TUI Group, verdens førende rejsekoncern, som opererer på mere end 180 destinationer verden over. TUI Group har base i Tyskland og er børsnoteret på FTSE 100 og tyske MDAX. TUI Group har 70.000 ansatte i mer end 100 lande og tilbyder sine over 21 millioner kunder en heldækkende service fra booking til hjemkomst. TUI dækker med sin virksomhed hele den turistiske værdikæde, hvilket indbefatter ledende rejsearrangører, 1.600 rejsebyer i Europa, fem europæiske flyselskaber med mere end 130 kort- og langdistancefly og mere end 380 TUI-ejede hoteller, herunder premium brands som RIU og Robinson. Med 17 krydstogtskibe som MS Europa, luksusskibet MS Europa 2, TUI Cruises’ Mein Schiff-flåden og fartøj under varemærket Marella Cruises i Storbritannien, er TUI også en velpositioneret koncern på det hastigt voksende krydstogstogtsmarked. Globalt ansvar for bæredygtig økonomi, økologi og socialt ansvar er grundlæggende for forretningen. TUI Nordic var det første af de større rejseselskaber i Norden til at klimakompensere for egne fly og hoteller tilbage i maj 2019. Som den eneste rejsekoncern i verden er TUI medlem af FN’s Global Compact.