På jagt efter ALIENS i efterårsferien – er der nogen derude?

I efterårsferien (12. til 21. oktober 2018) sætter Tycho Brahe Planetarium fokus på ALIENS. Vi leder efter ALIENS på fjerne planeter og kigger på det mest simple og hårdføre liv her på Jorden – bjørnedyret. Tycho Brahe Planetarium blev i år kåret til Byens Bedste for børn af AOK, og nu står efterårsferiens ambitiøse program i ALIENS tegn.

Er vi alene i universet, eller vrimler det med ALIENS derude? Det er det spørgsmål, som optager jordens rumforskere allermest. Hold din efterårsferie på Tycho Brahe Planetarium – vi står klar med berigende aktiviteter for hele familien. Du kan være kreativ og gå på opdagelse i udstillingerne for at blive klogere på, hvordan ALIENS måske kan se ud og ikke mindst, hvor i universet vi har størst chance for at finde ALIENS.

Workshop

SIMPELT LIV – VI FANGER BJØRNEDYR VED SANKT JØRGENS SØ

Bjørnedyr er noget af det mest hårdføre liv, vi har fundet på jorden. Bjørnedyret kan overleve varme, kulde og at være uden vand i årevis. Astronauter har haft bjørnedyr med ud i rummet, hvor de overlevede uden beskyttelse. Bjørnedyr har derfor fået et omdømme som den absolutte overlever, og det er nok liv som dette, vi kan finde på andre planeter.

Vi vil indfange vores egne bjørnedyr ved Sankt Jørgens Sø og undersøge dem gennem mikroskoper. Som deltager i arrangementet får du dit eget bjørnedyr med hjem. Aktiviteten starter kl. 8.00, før Tycho Brahe Planetarium åbner for dagens gæster. Første forestilling i Kuppelsalen er inkluderet i prisen. OBS Billetter skal købes på forhånd til denne aktivitet. Velegnet fra 8 år.

Værksted

SKAB DIN HELT EGEN ALIEN

Kreer din helt egen ALIEN i Tycho Brahe Planetariums laboratorium, SpaceLab. Du bestemmer selv, hvilken type planet din ALIEN skal komme fra. Er der meget vand eller kredser din planet omkring en blå stjerne? Brug din fantasi og kreativitet til at skabe din helt egen ALIEN, som du kan tage med hjem. Hver dag kl. 10.00-16.30. Materialerne er delvist sponsoreret af Panduro. Velegnet fra 8 år.

Show

ER VI ALENE I UNIVERSET?

Er vi alene i universet, eller er der mon andre derude? Med sjove og flotte forsøg med ild, røg og farver, vender vi blikket op mod stjernerne, og bliver klogere på, hvordan vi i dag leder efter liv på andre planeter. Showet er for alle aldre, og kan opleves fra 10.30-16.30 i Tycho Brahe Planetariums Lille Sal. Velegnet for alle.

Skattejagt

JAGTEN PÅ ALIENS

Rumforskere finder hele tiden nye kloder, hvor der måske er mulighed for liv. Hvilken slags ALIEN vil vi kunne finde på de forskellige typer planeter? Tag på jagt efter ALIENS i vores udstilling, hvor vi har gemt ledetråde, som du skal finde med en særlig UV-lygte. UV-lygter kan købes i butikken (10 kr.). Velegnet fra 8 år.

Rundvisning

HVOR KOMMER DU FRA? PÅ TUR MED EN ASTRONOMIGUIDE

Vidste du, at vi mennesker faktisk også er en slags ALIEN? Alt vi består af, kommer oprindeligt fra universet. For at fortælle vores egen historie må vi tilbage til universets dannelse i Big Bang, kigge på mørkt stof og rejse ind i det indre af stjerner og supernovaer. Hver dag kan du komme med en astronomiguide på tur i den prisbelønnede udstilling Made in Space. De guidede ture er særligt for børn over 10 år og voksne, og finder sted hver dag kl. 11.00, 13.00 og 15.30. Velegnet fra 10 år.

Forestillinger i Kuppelsalen

• Jordens Historie
  • Liv i Universet
  • Journey to Space
  • Det Skjulte Univers
  • Den Verden Vi Ikke Ser
  • The Search For Life In Space
  • Det Gyldne Bevis (Darwin og Bates)
  • Stillehavet

For yderligere kontakt: Mette Broksø Thygesen, adm. direktør, 30118877

• Kunst, kultur, underholdning

Tycho Brahe Planetarium leverer et univers af oplevelser - som er lærerigt for hele familien.

Du kan opleve stjernehimlen, galakser og planeter helt tæt på - både i vores udstilling, på rumrejser i Kuppelsalen eller til foredrag om astronomi og rumfart.

Mette Broksø Thygesen

Pressekontakt Adm. direktør, CEO 30118877