Tyréns er nomineret til den prestigefulde Mies van der Rohe Award

Pressemeddelelse   •  Jan 10, 2017 09:38 CET

Foto: Peter Holgersson

For første gang nogensinde er samfundsbyggevirksomheden Tyréns nomineret til Mies van der Rohe Award, en europæisk pris for samtidig arkitektur. Det nominerede projekt er Hörsalsparken i Norrköping. Mies van der Rohe Award uddeles en gang om året til et projekt, der har udmærket sig ved sin høje arkitektoniske kvalitet.

I de seneste år har Tyréns satset på arkitektur, bl.a. med opkøbet af AQ arkitekter. Denne satsning begynder nu at give resultater. Tyréns er nomineret til arkitekturprisen Mies van der Rohe Award
for sit landskabsarkitektoniske arbejde med Hörsalsparken i Norrköping. Hörsalsparken har også fået Siena-prisen 2015.

Den nye Hörsalsparken i Norrköping blev indviet i foråret 2015. Gennem de seneste år har Norrköping by gennemgået store forandringer, og mange af byens gamle dele har fået nyt liv med højskole, restauranter og butikker. Den gamle Hörsalsparken lå tidligere som en blindgyde, og en vigtig del af opgaven var at koble den sammen med byens kommercielle centrum og videns- og kulturtilbud. Parken er nu åbnet op med et diagonalt, grønt strøg, der fører ned mod byen. I dag fungerer pladsen som et centrum, der opfylder både nutidige og fremtidige behov, samtidig med at der er taget hensyn til pladsens historiske kontekst.

– En af udfordringerne i arbejdet var at gøre parken til et samtidigt og moderne sted, men med stor respekt for den historiske kontekst og resterne af denne, fortæller Joakim Malmqvist, landskabsarkitekt hos Tyréns. Vi havde en god proces både internt og sammen med Norrköping Kommune, og jeg synes, det er lykkedes at forvalte parkens stærke identitet på en god måde. Nomineringen er også en bekræftelse af, at satsningen på landskabsarkitektur er det rigtige valg, når omgivelserne omkring bygningsværker skal fremhæves i højere grad.

Juryens motivering
“De nominerede projekter er stimulerende, innovative og har forbedret de eksisterende forhold på de respektive steder. De flytter grænser og har sat nye standarder baseret på stærke strategier for samarbejde og nærdemokrati".
Ivan Blasi, koordinator for prisuddelingen

“Næsten alle projekter er etableret i et miljø med eksisterende bygninger og bekræfter, at den vigtigste udfordring for samtidsarkitektur er bevidstheden om det bymæssige miljø og en konstant dialog med den kulturelle arv".
Michel Magnier, direktør for kultur og kreativitet, DG uddannelse og kultur under EU

Om Mies van der Rohe awards
Mies van der Rohe Award uddeles en gang om året til et projekt, der har udmærket sig med sin høje arkitektoniske kvalitet og evne til at forvalte og skabe denne socialt, økonomisk, kulturelt, teknisk og æstetisk.

Tyréns er en af Sveriges førende konsulentvirksomheder inden for samfundsbygning. I samspil med kunder og partnere skaber vi holdbare løsninger inden for byudvikling og infrastruktur. Vi har 1.800 medarbejdere og virksomheder i Sverige, Danmark, England og Estland.

Tyréns er fondsejet og vores ejerform gør det muligt for os at satse målrettet på forskning og udvikling inden for samfundsbyggeri. Vi drives af nysgerrighed og har et tæt samarbejde med universiteter og højere læreanstalter.

Kommentarer (0)