Tyréns hjælper SL med at bedømme sporstatus og identificere problemer inden de sker

Pressemeddelelse   •   Maj 09, 2017 09:01 CEST

Tyréns har underskrevet en aftale med Trafikförvaltningen Stockholm Läns Landsting, som indebærer en installation af Tyréns nye sporovervågningssystem “Quiet Track Monitoring System” i tunnelbanen. Løsningen giver i realtid status over hvordan hele sporanlægget har det, både med hensyn til vedligeholdelsesbehov og hvor meget støj der forårsages. Quiet Track kan eksempelvis fortælle om et problem der truer og kan dermed hjælpe SL med at undgå ulykker og driftsafbrydelse.

Quiet Track Monitoring System er Tyréns nye sporovervågningssystem. Løsningen består af mikrofoner og andet udstyr, som måler og analyserer sporets tilstand. Systemet begyndte som et FoU-projekt finansieret af Sven Tyréns stiftelse, men også som et EU-projekt, ledet af Tyréns Martin Höjer.

Løsningen bygges på IoT teknologi (Internet of Things) og bliver bygget sammen med IBM på IBM’s Watson IoT platform.

Aftalen mellem Tyréns og Trafikförvaltningen blev underskrevet d. 24 marts, og nu er tanken at det nye system skal installeres på syv af SLs togsæt i tunnelbanen. På den måde vil SL få løbende information om statussen på samtlige spor, hvorpå tunnelbanens tog kører.

– Det er fantastisk sjovt at se hvordan et FoU-projekt, som vi har arbejdet med inden for Tyréns stiftelse, nu får en konkret anvendelse ude i samfundet, siger Dag Måhlstrand, forretningschef hos Tyréns. Quiet Track hjælper med til at skabe en bedre morgendag for alle samfundets indbyggere.

Tyréns løsning Quiet Track er unik, da den ikke bare undersøger sporenes egen kvalitet, men også undersøger den støj, som opstår når togene kører på sporene. Løsningen er også baseret på IoT-teknologi, hvor løsningens mikrofoner og sensorer digitalt sender information om sporene til en centralt placeret server, hvor oplysningerne analyseres og giver SL forslag til foranstaltninger. Løsningen måler på et finere niveau end andre løsninger, som kontrollerer sporenes kvalitet.

– Det her er et konkret eksempel på hvordan vi hos Tyréns benytter os af digitaliseringens værktøj til at udvikle løsninger til en “smartere” by, siger Dag Måhlstrand. I dette arbejde har samarbejdet med IBM været meget værdifuldt. Det føles trygt at arbejde med en partner, som har muskler og stor kompetence inden for IoT-området.

Yderligere oplysninger fås hos:

Dag Måhlstrand, Forretningschef
Tyréns AB
+46 (0) 10-452 30 71
dag.mahlstrand@tyrens.se

Tyréns er en af Sveriges førende konsulentvirksomheder inden for samfundsbygning. I samspil med kunder og partnere skaber vi holdbare løsninger inden for byudvikling og infrastruktur. Vi har 1.900 medarbejdere og virksomheder i Sverige, Danmark, England og Estland.

Tyréns er fondsejet og vores ejerform gør det muligt for os at satse målrettet på forskning og udvikling inden for samfundsbyggeri. Vi drives af nysgerrighed og har et tæt samarbejde med universiteter og højere læreanstalter.

Kommentarer (0)