Fire gange festlig svensk pop i VEGA

Fire gange festlig svensk pop i VEGA

Vores svenske naboer leverer fire forårskoncerter med pop, der kan starte en fest. Om det så er med indie- eller electropop. Hør den erfarne indiepopgruppe Shout Out Louds, den fandenivoldske electro-opkomling Alina Devecerski, lo-fi-romantiske YAST og længe ventede The Knife.

For at varme op til de fire koncerter med festlig svensk pop i VEGA, har vi lavet en Spotify-playliste med de omtalte artister, som du kan lytte til her.

Shout Out Louds / 9. april i Lille VEGA
Det svenske indiepop-orkester Shout Out Louds har netop udgivet deres nye album Optica, der er gået i en mere poppet retning end forgængeren Work. Bandets forkærlighed for 80’er- synths og The Cure er hørbar, og Soundvenue giver albummet fire stjerner og spørger: ”Why work when you can dance?” Den stockholmske kvintet har nu eksisteret i mere end 10 år og er lige så oplagte som altid til at starte en indiepopfest.

Netop nu er Shout Out Louds i USA til den prestigefulde festival SXSW, men kommer hjem i tide til at spille Lille VEGA op den 9. april. Få en forsmag med bandets nye single ”Ice Blue”.
Læs mere og køb billet til koncerten med Shout Out Louds.

Alina Devecerski / 3. maj i Lille VEGA
Alina Devecerski er den unge svensker med de serbiske og finske aner, der står bag sommerens store electropop-hit ”Flytta på dig”. Singlen gik nummer et i Sverige, Norge og Danmark, og netop nu er nummeret nomineret til Danish Deejay Awards som “Årets Internationale DeeJay-Favorit”. Joakim Berg, frontmand i det store svenske rockband Kent, har desuden skrevet to af sangene på Alinas album Maraton sammen med hende. Hør Alina optræde med den ene af dem, ”Krigar precis som du”, på svensk tv HER.

Også med hittet ”Jag svär” sætter Alina gang i en fandenivoldsk og festlig electropop-fest på svensk, som vi ser meget frem til at opleve live i Lille VEGA den 3. maj. Se videoen til nummeret her:

Læs mere og køb billet til koncerten med Alina Devecerski.

YAST / 4. maj i Ideal Bar
YAST er et nyt navn på den svenske indiepop-scene. Det Malmö-baserede band betegner sig selv som lo-fi-romantikere, og det passer meget godt på deres indiepop, der lyder af somre for længe siden. Kvintetten udgav deres selvbetitlede debut i starten af året, og Gaffa belønnede den med fem stjerner og skrev:“Svenskere leverer kontrasterende pop af den ørehængende slags tilsat power og eftertænksomhed”.

Se YASTs helt nye video til “I Wanna Be Young” med bandet på motorcykeltur i Italien – det kan ikke undgå at give sommerpopfornemmelser. Den 4. maj kan YAST opleves live i Ideal Bar med support fra et andet svensk band, This Is Head
Læs mere og køb billet til koncerten med YAST.

The Knife / 12. og 13. maj i Store VEGA
Den svenske søskendeduo The Knife har i den grad slået deres position fast på tronen af svensk electropop. Fra poppede melodier på ”Pass This On” til rave-velegnet electronica på ”Silent Shout”. De to koncerter i Store VEGA var de første offentliggjorte på duoens kommende turné, og begge koncerter blev lynhurtigt udsolgt.

The Knifes første album i syv år, Shaking the Habitual, udkommer den 8. april, så der er tid til at lære det at kende inden de to koncerter i VEGA. Se den helt nye video til ”A Tooth for an Eye” fra det kommende album lige her:

Læs mere om koncerterne med The Knife.