Tættere på australske Tame Impala

Tættere på australske Tame Impala

Det australske band Tame Impala spillede sidste år i et udsolgt Lille VEGA. Fredag den 9. august vender de tilbage til København og går på scenen i Store VEGA. Det sker med support fra ingen ringere end den fremadstormende amerikanske rocktrio Merchandise. Her kan du lære Tame Impala – og det stærke support-navn – lidt bedre at kende.

Psykedelisk rock fra Perth
Tame Impala er hovedsageligt forsanger og sangskriver Kevin Parkers projekt. Men med de øvrige bandmedlemmer om bord bliver Tame Impala til en kvartet. Bandet fra Perth i Australien har opnået stor succes siden deres meget anmelderroste fuldlængededebut Innerspeaker, der udkom i 2010. Her blev psykedelisk 60’er-rock blandet med iørefaldende drømmepop og en god fornemmelse for klassisk rock, der også afslører Parkers forkærlighed for The Beatles.

Efterfølgeren til Innerspeaker udkom sidste år med titlen Lonerism. Her formåede Parker efter mange kritikeres mening at overgå sig selv med et endnu mere helskøbt album, hvor psych-rocken både slog hårdt, som på singlen ”Elephant”, men hvor der også var mere afdæmpede melodier som ”Why Won’t They Talk to Me” og ”Feels Like We Only Go Backwards”. Se denne video, hvor Tame Impala optræder med “Elephant” live hos Later… With Jools Holland:

Lonerism blev skabt i samarbejde med producer Dave Friedmann, der især er kendt for sin indflydelse på lyden hos The Flaming Lips og Mercury Rev. Noget af den drømmende stemning, disse bands står for, kan bestemt også genkendes i Tame Impalas lyd på Lonerism.

2012’s bedste album
Lonerism fik høje placeringer på mange internationale og danske musikmediers lister over årets bedste album 2012. Her valgte engelske NME og danske Undertoner blandt andet albummet som årets bedste internationale album, og hos Pitchfork fik det en fjerdeplads og i The Guardian en sjetteplads på årslisterne. Få en fornemmelse af den psykedeliske, melodiske rock, bandet er blevet rost for, med “Feels Like We Only Go Backwards” og den tilhørende video:

Trioen Merchandise med på tour
Med på deres tour har Tame Impala et yderst stærk supportband, nemlig den fremadstormende rocktrio Merchandise. Trioen stammer fra Tampa i Florida og er på vej til det store gennembrud efter deres andet album, Children of Desire, der udkom sidste år, fik flotte ord med på vejen af Pitchfork, NME og Spin. Lyt bl.a. til nummeret ”Time”.

Bandet spiller en blanding af punket støjrock og melodiøs pop med psykedeliske elementer. Dagen efter koncerten i VEGA står Merchandise desuden på scenen i Voxhall i Aarhus som hovednavn. Trioen har nyt materiale på vej, og det kan høres live i Store VEGA, inden Tame Impala går på scenen fredag den 9. august.

Tame Impala + support: Merchandise / 9. august - Læs mere og køb billet