​Artist talk med Geoff McFetridge i VEGAs lounge

​Artist talk med Geoff McFetridge i VEGAs lounge

VEGA, Tuborg og V1 Gallery præsenterer
Artist talk med Geoff McFetridge i VEGAs lounge
Geoff McFetridge har skabt værket As We Improvise We Disappear, der netop er blevet opført på en 18 meter høj gavl på Vesterbrogade. I den kommende uge besøger den L.A.-baserede kunstner København og giver onsdag den 24. oktober en artist talk i VEGA.

På en husgavl på Vesterbrogade har den canadiske kunstner Geoff McFetridge sammen med VEGA og Tuborg skabt værket As We Improvise We Disappear. I forbindelse med opførelsen af dette værk, markerer VEGA indvielsen med en artist talk, hvor Geoff McFetridge fortæller om sine arbejdsprocesser som kunstner generelt og med dette værk specifikt.

Geoff McFetridge bor og arbejder til dagligt i Los Angeles. Som helt ung kunstner i 1990’erne var han en del af Beautiful Losers – en samling af kreative og kunstnere, der var inspireret af do-it-yourself æstetikken i skateboard, graffiti og undergrundsmusik. McFetridge skater hver morgen i forsøget på at fejle så meget som muligt som opvarmning til sit virke som kunstner og grafisk designer. Somkunstner undersøger han fællesskaber og individ, cyklusser, start og slut, i enkle kompositioner, der balancerer på kanten til kolaps. Vægmaleriet As We Improvise We Disappear er hans første i Europa.

Geoff McFetridge åbner i samme uge udstillingen Coming Back Is Half The Trip på Eighteen Gallery i Kødbyen.

Om projektet As We Improvise We Disappear
Kan man fange det øjeblik, hvor musikken opstår? Og er det muligt at fastholde det forevigt? I samarbejde med Geoff McFetridge forsøger VEGA med værket As We Improvise We Disappear.

Selve værket forestiller to musikere, stående let forskudt med front mod hinanden og forbundet af et virvar af ledninger.

Motivet er set direkte ovenfra. Stregen er minimalistisk. Farverne fylder fladerne ud. Selve motivet svinger i takt med den oprindelige facadeudsmykning på Vilhelm Lauritzens hus, der den dag i dag er synligt på VEGAs facade.

Gavlens placering giver værket en ekstra dimension. Den øverste del af gavlen er synlig hele vejen ude fra Valby Bakke. Den nederste ligger skjult bag den tilstødende bygning – først helt tæt på ser beskueren, at værket fortsætter og den ”øvre” musiker får følgeskab af en ”nedre” musiker.

As We Improvise We Disappear er fortællingen om det forsvundne bandmedlem, eller om to mennesker, der finder hinanden eller glider ind i musikkens rum. Eller det er beskueren i form af koncertgæsten, som oplever magien, der opstår når musikken flyder over scenekanten.

Det er op til den forbipasserende at lægge mening i værket, men oplevelsen er uigenkaldeligt filmisk.

Værket hænger også i VEGA
Det originale værk, der præsenteres i forbindelse med artist talken, måler ca. 1 x 1,5 meter og kommer til at hænge permanent i Store VEGA, hvor koncertgæster kan opleve det fremover. Gavlmaleriet kan opleves på Vesterbrogade 135. Tag turen fra Valby Bakke og kør langsomt ind ad Vesterbrogade.

Fakta om arrangementet:
Geoff McFetridge Artist Talk
Onsdag d. 24. oktober kl. 20.00. Døre kl. 19.00
VEGA Lounge, Enghavevej 40, 1674 København V (indgang via Lille VEGA)
Billetpris: Gratis
Læs mere om artist talken.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +700 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.