Pressebillede - Sivas

Autotune-rapkongen Sivas er tilbage i version 3.0

VEGA præsenterer:
Autotune-rapkongen Sivas er tilbage i version 3.0
Sivas udfolder sin unikke blanding af skæve udtryk, multikulturel gadeslang og eftertænksomme tekster i Store VEGA d. 20. oktober.

Én af landets mest innovative kunstnere, sprogekvilibrister og trendsættere, Sivas, har den sidste håndfuld år markeret sig som én af dansk raps mest markante navne med sit stilskabende autotune-univers.

Sivas startede år 2018 med at smide hættetrøjen til fordel for en mere rendyrket og elegant æstetik på balladen ”Sidste Timer”. Nu er solbrillerne imidlertid tilbage på næsetippen, når han i selskab med kollegaen Gilli advarer unge om konsekvenserne ved brug af coke på den afdæmpede single ”Colombiana”. Næste træk fra den toneangivende rapper er albummet ULTRA, som udkommer d. 20. april.

Rapperen med iransk baggrund spænder bredt. Teksterne er ofte afdæmpede og ladet med melankolsk eftertænksomhed, men han går heller ikke af vejen for at fabrikere bombastiske, benhårde trapbangers i selskab med sin faste samarbejdspartner, produceren Reza.

Sivas’ sprog er præget af gadens slang med vendinger inspireret af alt fra engelsk, farsi, tyrkisk, arabisk, spansk og fransk. Den tågede stemmeføring kombineret med kryptiske tekster, der emmer af dobbeltbetydninger italesætter som få andre den danske ungdoms udfordringer, dæmoner, glæder og bekymringer.

Rapperen har fra start banket sit udtryk fast med udråbstegn så store, at de krydser grænser. Han er respekteret af både publikum og kritikere som en skandinavisk album-artist. Han har hele tiden skabt universer, komponeret helheder og kommunikeret i mange forskellige lag, der har gjort ham til en betydningsfuld nordisk stemme inden for ungdomskultur.

I 2014 blev han nomineret til hele seks DMA-statuetter, og han har vundet priser til både GAFFA Awards, P3 Guld og iBYEN. Som den første urban-artist er han desuden blevet honoreret for sin betydning inden for nyfortolkning og fornyelse af det danske sprog; nemlig da han vandt Polka Verner Legatet sammen med nu afdøde Klaus Rifbjerg.

Sivas (DK)
Lørdag d. 20. oktober kl. 20.00
Store VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: 220 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Ticketmaster
Køb billet og læs mere om koncerten med Sivas

VEGA er et regionalt spillested med cirka 330 koncerter årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.