​Den glamourøse riot grrrl-rapper Mykki Blanco spreder stjernestøv over Lille VEGA

I 2010 tog YouTube-karakteren Mykki Blanco de første spæde skridt i en karriere, som skulle vise sig at blive banebrydende på hiphopscenen. Den riot grrrl-inspirerede rapkunstner er blevet kaldt en pioner inden for sin genre og har vundet flere priser. Nu gæster amerikaneren Lille VEGA torsdag den 1. december.

Den internationale performancekunstner, aktivist og rapper Mykki Blanco brød for alvor igennem i 2012 med ep’en Mykki Blanco and the Mutant Angels. Personaen Mykki Blanco begyndte som en teenagepige-karakter i YouTube-video og udviklede sig senere til, hvad er blevet kaldt et performancekunstværk.

Bag den glamourøse grrrl rap-succes står det karismatiske multitalent, Michael David Quattlebaum Jr. Kunstneren har gennem sin karriere brugt forskellige pronominer som en måde at dele visionen om at “transcendere kulturelle konventioner og konstruktioner”. Navnet Mykki Blanco er inspireret af Lil’ Kims alter ego Kimmy Blanco, og Quattlebaums musikalske DNA bygger på riot grrrl-bevægelsen og queercore.

I Lille VEGA præsenterer Mykki Blanco debutalbummet Mykki, som netop er udkommet. Lyt til singlerne “The Plug Won’t”, “Loner” og “High School Never Ends”.

Riot Grrrl med en vision
Det californiske vidunderbarn udviste fra en tidlig alder sin evne til at bryde med det konventionelle, da han vandt en Indies Spirit Award med sit eksperimenterende performancekollektiv. Under forskellige aliasser har Quattlebaum siden skabt alt fra videokunstprojekter til industriel punk. De kunstneriske evner blev hurtigt opdaget af både det anerkendte School of Art Institute of Chicago og Parsons School of Design i New York.

Den eklektiske kunstner har en vision om at skabe en tværæstetisk og divers musikscene, der rækker langt ud over de bokse, han mener, samfundet kommer mennesker i. Selvom Mykki Blanco af musikkendere bliver anset for at være en af hiphoppens queer-pionerer, vil han ikke begrænses af sådan en definition.

“You can’t tag me as the rapping transvestite. I never vogued in my life. I’m from a punk and Riot Grrrl background.”

Mykki Blanco (US)
Torsdag den 1. december 2016 kl. 21.00
Billetpris 160 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere om koncerten her.

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.