Den psykedeliske folksanger Scott Fagan spiller sin første koncert på dansk jord i Lille VEGA til november

VEGA og Beatbox Entertainment præsenterer
Den amerikanske sangskriver og folkmusiker, Scott Fagan, gæster Lille VEGA lørdag den 5. november som et af de få stop på sin Europa-turné. Sammen med den skotske folk-gruppe, Trembling Bells, vil den rutinerede sangskriver vække lyden af 1960’erne til live igen.

I anledning af genudgivelsen af Scott Fagans legendariske debutalbum South Atlantic Blues fra 1968 drager den erfarne sangskriver for første gang på Europa-turné. Folksangeren får selskab af den skotske folk-gruppe Trembling Bells’ trommeslager, Alex Neilson, og guitarist, Michael Hastings.

I 1960’erne blev Fagan en del af en bølge af stærke sangskriver, som kom til at definere de efterfølgende årtiers musikscene. Sangeren var bl.a. en af sangskriverne bag Irma Thomas’ hit “I’m Gonna Cry Til My Tears Run Dry” og var fast inventar på scenen i Café-A-Go-Go, hvor blandt andre Jimi Hendrix også jævnligt optrådte.

Fagan var en af de første, som udgav musik via The Beatles’ label, Apple Music. Han blev dengang spået til at blive større end Elvis Presley, men opnåede aldrig den store kommercielle succes. Efter genudgivelsen af debuten har der været masser af opmærksomhed omkring sangeren, som forventes at blive en af musikbranchens late bloomers.

Folk-melodier med caribiske rytmer
Amerikanske Fagan kommer fra en musikalsk familie og har tilbragt en stor del af sin barndom på den caribiske ø, Sankt Thomas; en tid, som ifølge sangeren har lagt fundamentet for hans kunstneriske virke. De psykedeliske folk-melodier er inspireret af både R&B, jazz samt caribisk musik og kultur.

“The air, the scenery, the people, the colours; people were artistic and artsy and our lives were full of music and dancing, painting and sculpture. It was magic,” siger sangeren i et interview med The Guardian.

Sangerens karriere er i sandhed en inkarnation af den amerikanske drøm. I 1965 kom en 19-årig Scott Fagan til New York med kun 11 cent på lommen og blev hurtigt signet efter at have spillet små gigs over hele byen. Siden har han også kunnet skrive musicalkomponist på CV’et med Broadway-stykket Soon, hvor superstjernen Richard Gere var med på rollelisten.

Scott Fagan (US)
Lørdag den 5. november 2016 kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris 170 kr. + gebyr
Læs mere og køb billet til koncerten her

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.