​Emel Mathlouthis verden brænder

​Emel Mathlouthis verden brænder

Emel Mathlouthis verden brænder
Den tunesiske sangerinde fylder Lille VEGA onsdag den 16. september med sange om håb for en bedre fremtid.

Den tunesiske sangskriver Emel Mathlouthi blev en stemme for det arabiske forår i 2012, da hendes sang “Kelmti Horra” (“My Word Is Free”) blev en viral slagsang for revolutionen. Hun har skabt et dybt personligt udtryk gennem inspiration fra vestlige folk-sangere, elektronisk musik a la Massiv Attack og arabisk folkemusik. Senest har hun udgivet albummet Everywhere We Looked Was Burning, der udkom sidste år.

Albummet cirkler om de fire elementer jord, vand, luft og ild, mens de elegante sange bliver akkompagneret af sparsom instrumentation og lyde fra skoven, havet, vinden etc.Dekonstruktion, genopbygning og håb er nogle af sangenes temaer, hvori Mathlouthi søger efter spirituel lise for verdens grusomheder og overfladiskhed.

Det er første gang, at hun har valgt at synge størstedelen af et albums sange på engelsk. Sangerinden har tidligere kun indspillet en håndfuld engelsksprogede sange. Hun tog valget om at synge på engelsk efter hun flyttede til New York og opdagede poeter som Rainer Maria Rilke, T.S. Elliot, og John Ashbury.

Everywhere We Looked Was Burning blev indspillet med producerne Steve Moore [Zombi] og Ryan Seaton. Derefter hjalp Ash Koosha, Karim Attoumane og Amine Metani det endelige udtryk frem, mens Chris Tabron (Beyoncé, Nicki Minaj, The Strokes) og Marta Salogni (Björk, M.I.A., Liars) mixede albummet.

Emel Mathlouthi (TN)
Onsdag den 16. september kl. 21:00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
180 kr. + gebyr
Billetsalget starter torsdag den 14. maj kl. 10.00 VEGAs hjemmeside og Ticketmaster.
Læs mere om og køb billet til koncerten med Emel Mathlouthi.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.