Fremtidsdrømmende electronica med L.A.-baserede Nosaj Thing i VEGA
Der er gået seks år, siden det elektroniske wonderchild Nosaj Thing aka Jason Chung placerede sig lunt på hitlisterne med debuten Drift. Fans kan nu glæde sig til, at han lægger vejen forbi Lille VEGA den 18. juli. Med en baggrund i det anerkendte californiske lydkollektiv Low End Theory viste det dengang 25-årige dj-talent, at han kunne sætte nye standarder for electronica i det 21. århundrede.

Et moderne og minimalistisk lydkanvas
Selv de mest stilbevidste electronicafans kan glæde sig til at få deres lydkanvas malet med både lyse og skyggefulde nuancer, når en mere moden Nosaj Thing indtager Lille VEGA. Den californiske anmelderdarling har flere gange markeret sig som frontløber for et alternativt take på både hiphop, soul og electronica. Selvom Chung ikke så let lader sig definere, har Pitchfork beskrevet ham som one of hip-hop’s preeminent modern minimalists”. Med tre anmelderroste albums på seks år har det på én gang stille og farlige lydunivers vist mange facetter af det musikalske legebarns persona.

Med Home fra 2013 markerede Nosaj Thing sig med en melodisk signaturlyd, som også er blevet videreført i det nyeste udspil Fated fra 2015 udgivet via amerikanerens eget label, Timetable. Sangene strippes ned til det absolut mest essentielle og præsenteres med eftertænksomhed og strømlinende elegance med numre som “Cold Stares” med gæsteoptrædener af Chance the Rapper og The O’My’s.

Musikken som tilflugt
Den toneangivende herre har tidligere gæstet VEGA under Strøm Festivalen i 2009 og senest Jazzhouse i 2012, hvor han efterlod publikum drømmende og eftertænksomme. Selv siger Chung, at han søger tilflugt i musikkens uforudsigelige univers, når verden bliver for trang. Scenen skal åbne op for lydens potentiale, og musikken finde sine egne dimensioner og regler. I kølvandet på dj’ens udgivelser er utallige Soundcloud-soundalikes kommet til, men Nosaj Thing lader sig ikke så let imponere.

“Jeg vil bare gøre min egen ting.. søge tilflugt i musikken, måske endda flygte fra hvad der foregår i musikverdenen.”

Support: Erosion Flow
Den danske houseproducer Erosion Flow aka Henrik Petersen debuterede i 2014 med sin selvbetitlede debut-ep på George Fitzgeralds pladeselskab, ManMakeMusic. Siden ep-udgivelsen har Henrik Koefod først og fremmest viet sin tid til dj-hvervet, hvilket hans funktion i klubkonceptet Rare Nights og en lang række gigs på Distortion og i London vidner om. Med subtile elementer af house og techno tryllebinder den danske producer sit publikum med en særlig udefinerbar lyd.

Fakta om koncerten
Nosaj Thing (US)
Mandag den 18. juli 2016 kl.21.00
Billetpris 150 kr. + gebyr
Læs mere og køb billet til koncerten med Nosaj Thing.