​Okkervil River rusker op i barndomsfortællinger og nørdede 80’er- minder i VEGA

VEGA og Beatbox Entertainment præsenterer
Okkervil River rusker op i barndomsfortællinger og nørdede 80’er- minder i VEGA
Will Sheff fabulerer løs over barndomsminder og ungdomsusikkerhed sammen med Okkervil River i Lille VEGA torsdag den 3. november.

Gennem de seneste næsten 20 år har Will Sheff og Okkervil River optrådt med deres folkrock-fortællinger på den alternative musikscene i USA sammen med navne som Midlake, Two Gallants samt The Decemberists. Okkervil River har flere gange skiftet bandmedlemmer ud, men altid været centreret om Sheffs charmerende excentricitet.

Bandet har oparbejdet lidt af et bagkatalog gennem karrieren. Derfor kan man som ny lytter starte med hovedværket Black Sheep Boy (2004), som giver et godt billede af Okkervil Rivers finurlige og historiemættede univers med sange som ”Black”, ”The Latest Toughs” og ”A Glow”. Albummet blev af Pitchfork kaldt for et af årtiets bedste og fik flotte 8.5/10 i deres anmeldelse.

Nørdede barndomsfortællinger
På det seneste album, The Silver Gymnasium, fra 2013 fortæller Sheff anekdoter fra sin barndom i senfirserne. Han var en bebrillet, rødhåret dreng med skæve tænder, der voksede op i den lille by Meriden i New Hampshire. Minderne gennemsyrer sangene mixet med masser af popkulturelle referencer og ungdommelig usikkerhed. Lyt blandt andet til ”Down Down the Deep River”, der serverer følgende beskrivelse af båndoptager-generationen.

Tell me 'bout the greatest show or the greatest movie you know
Or the greatest song that you taped from off the radio
Play it again and again — it cuts off at the ending, though
Tell me I'm always gonna be your best friend
Now you said it one time — why don't you say it again?

På tur i Meriden
Med albummet fulgte også et tegnet kort med små markeringer, der matcher sangenes geografiske steder i Meriden. Førstesinglen ”It Was My Season” starter på folkeskolen, inden lytteren bevæger sig vestpå på Chellis Road, hvor en af vennerne mangler, på nummeret ”Walking Without Frankie”. Sheff spankulerer en tur ned langs den uoverstigelige barndomskløft mellem, hvad der egentlig skete dengang, og hvad vi husker. Tag med ham, når folkrockerne fylder Lille VEGA med musikalske historier til november.

Okkervil River (US)
Torsdag den 3. november kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: 180 kr. + gebyr
Billetsalget starter torsdag d. 19. maj kl. 10.00 via vega.dk og Billetlugen.
Læs mere og køb billet til koncerten med Okkervil River.

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.