Den danske rapport om den danske naturs tilstand er under al kritik mener blandt andet Verdens Skove.

Altinget: Grønne organisationer revser Ellemanns naturrapport: Mangelfuld, sjusket og ubrugelig

Danmarks skal lave en rapportering til FN om den danske indsats for at stoppe tabet af biodiversitet er. Desværre rapporten både mangelfuld, sjusket og ubrugelig ifølge de grønne NGOer skriver Altinget i dag.

Miljø- og Fødevareministeriets rapport til FN om den danske indsats for at forbedre biodiversiteten er ikke god nok. Faktisk er den så mangelfuld, at den skal laves om. Sådan lyder det fra flere grønne organisationer ifølge Altinget.

WWF er meget kritisk og Verdens Skove er også skarp i sin kritik:

”Den er mangelfuld og et forsøg på skønmaleri,” siger Lisbet Christoffersen, der er ph.d og ansat hos Verdens Skove til Altinget.

Som et led i FN’s biodiversitetskonvention har Danmark forpligtet sig til at stoppe naturens tilbagegang. Med konventionen fulgte der 20 delmål, der skal være nået i 2020, og hvert fjerde år skal ministeriet lave en rapport, som gør status på, hvor langt man er med målene, og hvad der skal til, for at man når dem. Tiden er nu kommet for en ny rapport, og udkastet blev sendt i høring 19. november, og det er netop det udkast, som møder stor kritik. De grønne organisationer efterlyser derfor, at Miljø- og Fødevareministeriet skal skrive til FN for at få udskudt deadlinen for rapporten skriver Altinget.

Danmarks Naturfredningsforening mener ikke, at det internationale samfund får et reelt billede, af biodiversitetens tilstand. Ann Berit Frostholm, der er naturpolitisk rådgiver i DN, siger at man kan får den halve sandhed og der helt mangler oplysninger om det naturmæssige udgangspunkt, som indsatserne skal sammenholdes med.

Hos Verdens Skove er vi især utilfredse med, at ministeriet ikke svarer på det, som rapporten kræver.

Lisbet Christoffersen forklarer, at man i et afsnit, der skal handle om, hvad man har gjort for at udfase aktiviteter, som er ødelæggende for biodiversiteten, i stedet har oplistet de positive ting, man har gjort for at fremme biodiversiteten.

Samtidig er organisationerne utilfredse med den process, der har været i forbindelse med rapporten. Især høringsfristen på to uger får kritik fra organisationerne, da flere afgørende medarbejdere var til FN’s biodiversitetskonference i netop de dage.

”Man har vidst i fire år, at den her rapport skulle laves. Man kunne godt have været ude i bedre tid,” siger Lisbet Christoffersen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra ministeriet, der i øjeblikket læser høringssvarene igennem.

Læs hele artiklen på Altinget her