Afskovning i en acacie-plantage i Malaysia. Foto: Rhett Butler.

Virksomheder gør stadigvæk ikke nok for at sikre, at deres vareproduktion ikke medfører afskovning

Den seneste “Forest 500”-rapport blev for nyligt udgivet af Global Canopy Programme (GCP) og den vigtigste besked i rapporten var, at de globale virksomheder, der har mest indflydelse på afskovning af tropiske skove, stadigvæk ikke gør nok for at fjerne afskovning fra deres forsyningskæder.

Af Anni Hjortegaard Jensen

Den årlige Forest 500-rapport vurderer forskellige kategorier hvoride 250 firmaer og 150 finansielle institutter, der “har det største potentiale for at forhindre tropisk afskovning” bedømmes. Siden 2014 har GCP hvert år tildelt hver af disse kategorier et antal point baseret på styrken af de politikker, de har vedtaget for at adressere afskovning i produktionen af fire varer; kvæg, palmeolie, soja og tømmer (herunder papir og papirmasse). Tilsammen er de fire kategorier ansvarlige for størstedelen af den landbrugsrelaterede ødelæggelse af tropisk skov, der finder sted i dag. Det skriver den amerikanske nyhedsside Mongabay.

Dette års vurdering viser, at firmaer ikke har gjort de store fremskridt siden sidste års rapport. 2016-rapporten viste, at overordnet set, så bevægede Forest 500 sig ikke fremad hurtigt nok til at møde 2020-afskovningsmålene. Målene er en del af New York Declaration on Forests, der er en ikke bindende politisk erklæring vedtaget ved FNs Climate Summit i 2014.

Kun fem firmaer har siden forbedret deres politikker nok til at score fem ud af fem mulige point i 2017-vurderingen. Ifølge 2017-rapporten er indsatsen for at fjerne afskovning fra tømmer- og palmeolie forsyningskæderne forstærket. Dog har mindre end en fjerdedel af Forest 500-firmaerne vedtaget politikker, der dækker alle varer i deres forsyningskæder. Det samlede antal firmaer, der har opnået topplacering er nu på atten, mens 25 firmaer stadig scorer nul ud af fem point.

Specielt kvægindustrien halter bagefter

Få firmaer, specielt i kvægsindustrien, har vedtaget stærke tiltag for at afskære deres forbindelser til afskovning i troperne. Kun 17 pct. af kvægfirmaerne i Forest 500 har en politik, der er designet til at beskytte skovene i de områder, hvor deres kvæg er opdrættet. Hvad mere er, så har mindst fire Forest 500-firmaer siden 2014 droppet politikker, der vedrører kvæg-relateret afskovning.

“Der skal simpelthen gøres meget mere for at sikre, at opdræt af kvæg til kød og læder ikke fører til at tropiske skove bliver ryddet,” sagde Andreas Petersen, medlem af bestyrelsen i Verdens Skove.

Størstedelen af Forest 500-firmaerne mangler stadigvæk at tage affære hvad angår deres forbindelse til ødelæggelsen af skov. Nogle førende firmaer har enerkendt vigtigheden af at arbejde på at fjerne afskovning fra deres forsyningskæder, men der er stadig mange, der mangler og mange har en ustruktureret tilgang til opgaven.

2020-afskovningsmålet vil ikke blive mødt

De finansielle institutioners fremskridt er også stadigvæk sløve, fandt GCP-researcherne. Kun tretten finansielle institutioner scorede fire ud af fem point og 65 scorede nul. Ingen finansielle institutioner har modtaget den højest mulige score.

Der findes et antal offentligt-private partnerskaber, der tager fat på afskovningen, som f.eks New York Declaration on Forests og the Consumer Goods Forum, der har sat 2020 som en deadline for at møde forskellige delmål relateret til at stoppe tropisk afskovning. Men hvis de nutidige tendenser fortsætter, vil deadlinen ikke blive mødt, afslører 2017 Forest 500-rapporten.

“Med den nuværende hastighed vil de firmaerne og finansielle institutioner, der har den største indflydelse på skovene, fejle at vedtage og implementere politikker, der er gode nok, før 2020,” afslører rapporten. “Resultatet er, at de globale mål om nul-varedreven afskovning i 2020 ikke vil blive mødt.”

Rapporten tilføjer, at de eksisterende forpligtelsers styrke varierer afhængigt af varen. Politikker vedrørende tømmer og palmeolie er de mest udbredte og omfattende, mens kvæg- og sojasektorerne halter langt bagefter. “Ikke desto mindre er der ingen sektor, der er på vej til at opnå afskovnings-frie forsyningskæder i 2020,” står der i rapporten.

“Det er bydende nødvendigt, at firmaer udvikler politikker på tværs af alle deres forsyningskæder for at sikre, at verdens skove bliver beskyttet og bevaret også i fremtiden. Desuden må aktører i den finansielle sektor som banker og pensionsselskaber sikre, at deres investeringspolitikker forebygger risikoen for afskovning,” siger Andreas Petersen.

Vil du være med til at støtte Verdens Skoves arbejde for at bevare skovene, kan du gøre det her.