Verdens Skove har arbejdet i Nicaragua siden 1997. Især i regnskoven omkring floden San Juan,  som står endnu.
Verdens Skove har arbejdet i Nicaragua siden 1997. Især i regnskoven omkring floden San Juan, som står endnu.

Regnskovscertifikaterne har hjulpet Indio Maiz

Når du køber et regnskovscertifikat, støtter du bevarelsen af regnskoven i skoven, der støder op til det biologiske reservat Indio Maíz ved floden San Juan i Nicaragua. Verdens Skove har med danskerens støtte nu bevaret 750 hektar regnskov i området i samarbejde med de fattige familier. Men området er under stigende pres, så der er stadig brug for støtte.

Af Nikolai Lang

Nicaragua er et af de lande i verden, hvor rydningen af regnskoven går hurtigst. Inden for de sidste tyve år, er mindst en tredjedel af Nicaraguas regnskov blevet ryddet til fordel for kvægdrift, landbrug og plantager.

Nicaragua er et fattigt land, og især på landet har befolkningen ikke mange muligheder for at forbedre deres levevilkår. De brødføder ofte en stor familie med traditionelt landbrug og kvægbrug. Og dét kræver skovrydning for bare at give et lille afkast.

Derfor har Verdens Skove i en årerække støttet udviklingen af alternative, bæredygtige økonomiske initiativer, der kan sikre at regnskoven bliver stående ved at sikre de mennesker, som lever i og omkring skoven, en bæredygtig økonomi.

Verdens Skove har nu med støtte fra købere af regnskovscertifikater sikret mere end 750 hektar regnskov i området i samarbejde med de fattige familier. Målet er at bevare 1000, så projektet går støt og roligt fremad.

Regnskoven, som ligger i Nicaraguas sydøstlige biosfærereservat, der inkluderer det biologiske reservat Indio Maíz, hvor Verdens Skove arbejder, er en af Mellemamerikas naturperler. Området er kendetegnet ved en fantastisk mosaik af tropisk skov, vådområder og floder. Det er samtidig hjem for et rigt planteliv og vilde dyrearter som jaguar, tapir, søkøer, puma, brøleaber og rød og grøn papegøje.

Støttere, der køber regnskovscertifikaterne, er med til at bevare regnskov i El Castillo kommune i Rio San Juan, hvor vi arbejder sammen med lokale familier og landsbyer som er interesserede i at bevare regnskoven.

Verdens Skove støtter de lokale i at udvikle planer for deres jord og skov, og de modtager rådgivning og materialer til bæredygtige initiativer, som fx turistservice, kakaoproduktion og andre forbedringer for deres levevilkår, der samtidig. De bevarer skoven, mens de investerer i alternative indtægtskilder og aktiviteter, der kan gå hånd i hånd med regnskovsbevarelse.

I området bor der over 20.000 mennesker, hvoraf 70% er under 30 år. Med køb af regnskovscertifikaterne hjælper dermed nogle af disse mennesker med at forbedre deres levevilkår på en bæredygtig måde, så regnskoven får lov at stå.

Indtil nu er der indgået kollektive aftaler med to landsbyer. I alt har 33 familier været en del af aktiviteterne, der har forbedret deres levevilkår og dermed været med til at sikre, at regnskoven ikke bliver fældet.