Strejker for klimaet vil finde sted landet over i morgen og næste uge. På tirsdag protesterer Verdens Skove mod den skovfældende kødindustri. Foto: Arkiv

Klima-ugen nærmer sig mens regnskoven forsvinder - vær med i kampen for verdens skove!

I morgen vil bekymrede borgere verden over vise deres støtte til klimakampen ved at deltage i den globale klimastrejke. På mandag indledes klimaugen i New York med klimatopmødet, hvor FN-landenes ledere mødes. I Danmark står forskellige miljøorganisationer for talrige arrangementer, og tirsdag inviterer Verdens Skove til demonstration.

Af: Sally Jensen

Hele næste uge står i klimaets tegn. Skoler, organisationer og hele byer vil i morgen, fredag, demonstrere for klimaet på Greta Thunbergs internationale dag for klimastrejke. På tirsdag inviterer Verdens Skove og Greenpeace til kødstrejke på Axeltorv i København, hvor erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer har hovedkontor. Det sker samtidig med, at verdens ledere deltager i klimatopmødet i New York, der i år har fokus på natur og skove som løsning på klimakrisen.

Én af de ting, der bidrager til naturødelæggelser og klimaforandringer er kødproduktion. Ikke alene udleder kødproduktionen enorme mængder CO2 - også verdens skove lider under vores kødforbrug, der fælder og brænder uerstattelig skov for at dyrke soja til svin, køer og fjerkræ.

Derfor vil vi mødes i fredelig protest mod Danmarks massive kødproduktion. Sammen vil vi sende et signal til Landbrug & Fødevarer om, at landets kødindustri skal omlægges i en bæredygtig retning. For at bremse klimakrisen er det nødvendigt, at Danmark bidrager med løsninger i stedet for problemer.

En svinende affære

50% af Danmarks areal er lige nu inddraget til landbrugsdyr og dyrkning af dyrefoder. Hvert år importerer vi soja, der optager et område på størrelse med Sjælland og Falster i Sydamerika, hvor truet regnskov fældes med høj hast. Og hvert år producerer Danmark millionvis af svin.

Ved at mindske kødproduktionen kan vi lette presset på skovene i Sydamerika, skabe mere plads til danske skove og give naturen lov til at udfolde sig. Samtidig ville vi kunne reducere Danmarks CO2-udledning, hvoraf 21% kommer fra landbruget. En mindre kødindustri er et vigtigt skridt i vores fælles kamp for naturen og klimaet.

Mød op på Axeltorv klokken 08:30 tirsdag den 24. september med bannere, grøntsager eller bare med kampgejst, så vi kan sætte en stopper for industriens omfattende ødelæggelser.

Skriv under på vores kampagne for at redde de sydamerikanske regnskove her.