Nationalpark Thy, hvor Naturstyrelsen udbyder bistadepladser. Foto: Wikimedia commons

Åbent brev til miljøministeren: Bevar vores vilde bier

Kære Miljø- og Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen

Naturstyrelsen har 11 bistadepladser, med plads til 225 bistader, i udbud på statens naturarealer i Thy. Dette er på trods af at biodiversitetsforskere fraråder udsætning af honningbier på naturarealer, da de kan presse de vilde bier ud af området.

Danmark har cirka 289 arter af vilde bier. 50 arter er ikke blevet set siden 1974, og mange af dem er oprindelige arter, som nu må anses som uddøde her i landet. Yderligere 80 arter er mere eller mindre sjældne, og mange af arterne er i tilbagegang. De vilde bier kræver altså en særlig indsats, hvis vi vil bevare mangfoldigheden af vores vilde bestøvere.

Når der sættes millioner af honningbier ud ved en blomstereng, presser de fødegrundlaget for vores vilde bier. Honningbierne besøger to millioner blomster for at lave ét glas honning. På en god dag kan en bifamilie indsamle fem kilo honning. Det er altså meget store mængder nektar, honningbierne trækker ud af området. Honningbierne bliver desuden fodret, får husly og behandles for parasitter, hvilket alt sammen giver dem en konkurrencefordel. Samtidig er der observeret smitte med sygdomme fra tambier til vilde bier. Konsekvensen er desværre, at vores truede vilde bier presses yderligere i de områder, hvor der udsættes honningbier.

Verdens Skove har derfor startet en indsamling for at rejse 14.000 kr. til at kunne byde på de 11 bistadepladser og undlade at sætte bistader op. Indsamlingen blev modtaget med stor entusiasme af befolkningen. På blot tre timer var målet på 14.000 kr. nået. Men danskerne stoppede ikke der: Pengene vælter ind til de vilde bier, og i skrivende stund er beløbet nået over 60.000 kroner. Danskerne vilbeskytte de vilde bier.

Verdens Skove vil derfor opfordre ministeren til at lytte til forskernes anbefalinger og signalet fra danskerne. Stop udsætningen af bistader på statens naturarealer, hold produktion af honning på produktionsarealer som rapsmarker og æbleplantager, og giv vores vilde og truede bier plads på statens naturarealer.

Naturstyrelsen har ifølge eget notat fra september 2018 i alt 6278 bistader på deres arealer, hvilket styrelsen oplyser giver en samlet nettoindtægt på 100.000-150.000 kroner. Kære minister, de penge kan godt findes et andet sted.

Med venlig hilsen,

Anders Morten Christoffersen
Formand for Verdens Skove

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.