Produktion af FSC træ i Honduras.

Nu bliver det nemmere for oprindelige folk og landsbysamfund at blive FSC certificerede

Verdens Skove har netop færdiggjort et forslag til en udvikling af FSC systemet, der vil gøre det nemmere for oprindelige folk og landsbysamfund at blive FSC certificerede og dermed have adgang til markedet for ansvarligt produceret træ. Det er nu op til FSC at indarbejde de oprindelige folks og landsbysamfunds egne forslag til nye tilpassede regler for denne enormt vigtige gruppe af skovforvaltere.

Af Gry Bossen

At opnå certificering kan være besværligt

Det bliver nu nemmere for oprindelige folk og landsbysamfund at blive blive FSC certificerede. I Verdens Skove har vi i mange år støttet op om og deltaget aktivt i udviklingen af FSC certificeringsordningen samtidig med at vi har promoveret denne og arbejdet med at opnå certificering af vores lokale partnere i COATLAL i Honduras. “I Verdens Skove mener vi at FSC cerificeringsordningen er den bedste der findes men også at den har alvorlige mangler især i forhold til småskove og lokalsamfund med større fælles ejede skovområde,” Fortæller Jens Kanstrup, faglig rådgiver i Verdens Skove.

Som det er nu er det at opnå en FSC certificering en omstændig og detaljeret proces, der indeholder så meget administrativt arbejde at mindre skovbrug, som fx lokale og oprindelige folks organiseringer, har haft svært ved at løfte byrden og dermed har det været praktisk talt umuligt for dem at blive certificerede.

“Det er simpelthen for stort et administrativt arbejde at opnå en certificeringe når man er lille producent eller en landsby af fattige og dårligt uddannede oprindelige folk.” Siger Jens Kanstrup og fortsætter; “Det ønsker Verdens Skove at ændre og vi håber FSC er klar til at tage de næste skridt.”

Samarbejde om udvikling af nyt værktøj

I 2014 blev det besluttet på FSC’s generalforsamling at, der skulle arbejdes på en løsning for oprindelige folk og traditionelle landsbysamfund, så disse også kan opnå FSC certificering. Siden da har Verdens Skove i samarbejde med partnere i Latinamerika i et fælles projekt sponsoreret af CISU, med konsulent input fra NEPCon udarbejdet et særligt “værktøj” og ramme for certificering af oprindelige og lokale folks skovforvaltning. Verdens Skove og partnere har som en del af projektet testet rammerne og certificeringsværktøjet af flere omgange med vores oprindelige folks og lokale partnere i Bolivia, Brasilien, Mexico og Honduras.

“Vi har udarbejdet denne nye standard i tæt samarbejde med vores lokale partnere i Bolivia og Honduras, hvilket selvfølgelig er helt essentielt, når formålet netop er at basere dette certificeringsværktøj på deres virkelighed og erfaringer i stedet for at forsøge at trække en standard udviklet i USA og Europa ned over hovedet på dem - kun på den måde kan certificeringer blive tilgængelige og opnåelige for lokalsamfund og oprindelige folk i udviklingslande”, fortæller Jens Kanstrup.

Det har resulteret i en model, der nu passer til situationen i Bolivia, samt en mere generisk standard, der kan passes til og implementeres i hele verden. “Det er ihvertfald målet med det certificeringsvæktøj vi har udviklet,” siger Jens Kanstrup

Banebrydende ny standard

Den nye standard vil være banebrydende i FSC systemet, der hidtil har haft det problem, at småskala skovbrug og oprindelige folks organisationer omkring en bæredygtig tømmerproduktion, simpelthen ikke har kunnet løfte den administrative byrde og omkostningerne ved at blive certificeret. “Det er ofte sådan at oprindelige folk og lokale landsbyfællesskaber producerer tømmer som en bibeskæftigelse men det giver et vigtigt bidrag til deres indkomst. Faktisk er det ofte deres eneste mulighed for at tjene penge,” fortæller Jens Kanstrup og fortsætter; “Denne form for skovforvaltning er ret ekstensiv og udgør et meget lille pres på skoven og fordi denne gruppe af ejere lever i og af skoven og derfor tænker langsigtet er skovforvaltningen nærmest bæredygtig af sig selv. Men på trods af det har det ikke tidligere været muligt for dem at blive certificerede. Det håber vi, at det bliver nu.”

En certificering giver adgang til et mere ansvarligt marked og kunder, der tænker på andet end bundlinjen, samtidig giver det troværdighed i forhold til myndighederne og adgang til støtte fra donorer og regeringerne, der gerne vil understøtte en bæredygtig udvikling og forvaltning af regnskovene.

Unik mulighed for FSC

FSC har indkaldt til møde d. 28. august, hvor de vil blive præsenteret for Verdens Skoves forslag til det nye certificeringsværktøj. Derefter vil det være op til FSC at fortsætte processen og indarbejde forslaget i FSC systemet og dermed gribe denne mulighed for at lukke oprindelige folk og lokalsamfund ind i FSC systemet.

Det er en unik mulighed for FSC, mener Jens Kanstrup og siger; “Nu har FSC chancen for at prioritere oprindelige og lokale folk og deres skovforvaltning der er enormt vigtigt i forhold til at bevare tropiske skove og forhindre klimaforandringer. Nu er det så op til FSC at samle stafetten op og arbejde videre baseret på input fra masser af oprindelige folk, lokalsamfund og organisationer, der arbejder med bæredygtig skovforvaltning og udvikling.”

Læs Verdens Skoves rapport: Alternatives to Facilitate FSC Certification for Community Forestry Operations

Læs mere om Verdens Skoves projekt her.

info@verdensskove.org

Telefonnr.:

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.