6.120 tons kompost til haveejerne

Pressemeddelelse   •   Maj 12, 2016 09:26 CEST

Fra påsken i marts og gennem hele april nåede borgerne at hente 6.120 tons kompostmuld på genbrugsstationerne i Vestforbrændings ejerkommuner.

Den årlige uddeling af kompostmuld sluttede den 1. maj, og nu er alle de mange læs kompost lagt sammen. Resultatet blev 6.120 tons, som var 13 % mere end året før.

- Ved at omsætte haveaffaldet til kompost genbruger vi ressourcerne og recirkulerer næringsstoffer til naturen, siger udviklingschef Yvonne Amskov. - På den måde er vi med til at sikre en fornuftig udnyttelse af sparsomme råvarer, som for eksempel fosfor, der er en ressource, vi risikerer at få mangel på i fremtiden.

Den gratis kompost er lavet af have- og parkaffald og er meget næringsrig. Den skal derfor altid blandes med jord eller sand, for hvis man sår eller planter i den rene kompost, risikerer man at ødelægge planten og svide dens rødder.

Vestforbrændings Kompostkampagne 2016
KommuneTons