60 tons affald solgt det første år

Pressemeddelelse   •   Maj 19, 2016 12:18 CEST

I anledning af sin 1-års fødselsdag giver Genbrugsbutikken Smørum 50 % rabat på alle varer den 3.-4. juni.

Den 3. juni 2015 klippede Egedals borgmester Willy R. Eliasen og Vestforbrændings direktør Peter Basland den røde snor til Genbrugsbutikken Smørum, der siden har haft ca. 9.000 ekspeditioner.

- Vi har haft travlt det første år, for der er salg i genbrug, siger teamleder Mai-Britt Hvam Krogh fra Vestforbrænding. – Mere end 60 tons varer er gået gennem i butikken, og kunderne er glade for at gøre en god handel.

Varerne kommer fra de tre genbrugsstationer i Egedal Kommune, for hvad én har kasseret som affald, er tit værdifuldt for en anden. Ikke mindst hvis man er klar til at give tingene en hjælpende hånd med en klud eller malerpensel.

- Vi taler ikke kun om at genbruge tingene, men også om upcycling, altså om at forbedre tingene og skabe nyt af gammelt, siger Mai-Britt Hvam Krogh. – Bag dét ligger ønsket om at bruge verdens ressourcer på en ordentlig måde. Når man finder tingene i en genbrugsbutik, erstatter det produktion af nye varer, og på den måde sparer vi både energi og ressourcer.

Minus 50 %
Den 3.-4. juni bliver priserne i Genbrugsbutikken Smørum sat ned til det halve, og butikkens medarbejdere regner med, at mange stamkunder kommer forbi for at ønske til lykke med 1-års fødselsdagen.

Lokalt samarbejde
- Ud over at have selve butikken åben har vi afholdt workshops, hvor der er blevet syet børnetøj af kasserede tekstiler, og vi havde en pop up-butik i Egedal Centret ved kommunens innovationsfestival i efteråret, siger Mai-Britt Hvam Krogh. – Lige nu er vi i dialog med bibliotekerne i Egedal Kommune om et spændende samarbejde, hvor der er fokus på genbrug - helt konkret er der tale om et byttemarked.

---   ---   ---

Fakta
Genbrugsbutikken i Smørum har åbent: Tirsdag-fredag: 13.00-18.00 og lørdag: 10.00-15.00.
Genbrugsbutikken ligger på gården Egelund ved siden af genbrugsstationen i Smørum: Hassellunden 2A, 2765 Smørum

Teamleder Mai-Britt Hvam Krogh, tlf. 21 15 25 72 (fra mandag den 23. maj)