De fleste danske skiløbere vælger Norge

Pressemeddelelse   •   Nov 07, 2016 08:05 CET

Norge er de danske skiløberes foretruke skiland. Foto: Kalle Hägglund, SkiStar Hemsedal

De norske fjelde trækker tydeligvis mere i danske skiløbere end Alperne, for næsten en tredjedel vælger Norge, når de skal på skiferie. Det viser undersøgelser af danskernes skivaner.

Gennem de sidste to år har Visit Norway fået Epinion til at undersøge danskernes skivaner. Resultatet viser, at endnu flere de sidste år har vendt bilen og skiene mod Skandinavien, hvor Norge har befæstet sin position som danskernes foretrukne skiland, foran Østrig.

Sverige og i særdeleshed Norge har de seneste år oplevet en stigende popularitet, og hele 30 pct. af de danske skiløbere vælger nu at tilbringe skiferien i Norge. Undersøgelserne peger samtidig på et lille paradoks. For selvom et lille flertal af danskerne svarer, at de forventer at tage sydpå på skiferie, så rejser de fleste i praksis til Norge.

De norske pister og løjper er rykket tættere på
Flere færgeafgange og nye veje har de sidste år både gjort rejsen nordpå mere bekvem og forkortet den samlede rejsetid fra man sætter sig i bilen til man står foran skihytten eller fjeldhotellet. Med nye færger fra Fjord Line er der nu tre selskaber, der sejler fra Jylland til Norge hver dag. Er man i bil fra Sjælland, er der også kommet mere fart på ferien med et forbedret svensk og norsk motorvejsnet, hvor der eksempelvis nu er motorvej hele vejen fra Malmø til Oslo.

- De sidste år er Norge jo rykket endnu tættere på Danmark. Som inkarneret skiløber er jeg selv voldsomt godt tilfreds med, at rejsetiden er blevet så meget kortere. Sammen med familien rejser jeg hvert år på skiferie i Norge via Helsingør, og vi nyder alle sammen, at turen er blevet reduceret et par timer. Det betyder altså en del for familiehyggen, at man ikke skal starte ferien med at sidde en masse timer bag rattet, mener Henrik Verner Jensen, markedschef i Visit Norway.

Langt flere spænder langrendsskiene på
Henrik Verner Jensen har flere bud på, hvorfor vinter-Norge tiltrækker flere og flere danskere. Ifølge ham kan en del af forklaringen være den fortsat ganske lave norske kronekurs, som er meget fordelagtig for vi danskere.

- Men jeg tror også, Norges meget store snesikkerhed med lækker sne helt hen i april måned er noget, mange lægger mere og mere vægt på. Samtidig er langrendssporten i vækst, og der er flere danske motionister, der bliver langrendsløbere. Faktisk fortæller næsten en tredjedel af alle de danske skiløbere, at de løber langrend. Det er en stigning på 50 pct. på ét år. Her er det norske højfjeld ganske enkelt langt de flestes førstevalg, og derfor ser vi også, at andelen af langrendsløbere i Norge er helt oppe på 47 pct., ligesom der også er flere af de danskere, der rejser til Norge, der kører både alpint og langrend, siger Henrik Verner Jensen.

Karakteristik af den danske skiturist:
Den danske gennemsnitsskiløber har de sidste to år ændret sig på flere områder:

• Lidt mindre andel kvindelige skiløbere end tidligere (43 pct.)
  • Er i gennemsnit et par år yngre end tidligere (45 år i både Norge og Alpelandene)
  • Flere der løber langrend – 50 pct. stigning fra skisæsonen 2014/2015 til 2015/2016

Øvrig karakteristik:

• Godt 8 pct. af danskerne var på skiferie i 2015
  • 57 pct. af de danske skiløbere er mænd
  • Flere rejser med kæreste og ægtefælle i Norge
  • 66 pct. kører alpint eller snowboard i Norge
  • 47 pct. kører langrend i Norge (gennemsnit for alle lande er 30 pct.)
  • Der er flere, der både løber alpint og langrend i Norge, end andre lande
  • Det er især sjællændere, der foretrækker Norge
  • Antallet af danske skiløbere ser ud til at være konstant

Om Epinions to undersøgelser af de danske skivaner
Undersøgelserne omfatter 1606 danske skiløbere over 18 år, som har været på skiferie mindst én gang i den forgangne skisæson. De to ens undersøgelser er gennemført to gange, i skisæsonen 2014/2015 og i 2015/2016. Deltagerne i de to undersøgelser blev blandt andet spurgt om hvilket land, de havde været på skiferie i, hvem de rejste med, hvor mange overnatninger, om de løber alpin/snowboard/langrend m.m. Undersøgelserne er gennemført af Epinion og bestilt af Visit Norway.

Kontaktinformation:

Henrik Verner Jensen, markedschef, Visit Norway
Mail: hejen@innovasjonnorge.no

VisitNorways fremste opgave er at promovere Norge som ferieland hele året. Vores satsningsområder er vinterturisme og skiløb, både alpint og langrend. Nyt fokusområde er vinteroplevelser i Nord-Norge, nordlys og nordlysaktiviteter. Sommerturismen indeholder aktiviteter som vandring, cykel og fiske, og vi samarbejder med alle de store byer og Hurtigruten som sejler langs kysten fra Bergen til Kirkenes hele året.
Er du interesseret i hvad Norge kan som ferieland, er du velkommen til at kontakte os. Du finder også mere information på visitnorway.com