Danskerne vil på ski i Sverige

Denne vinter bliver der flere Hansen’er, Jensen’er og Møller’e på gæstelisterne på de svenske skisportssteder end nogensinde før. Allerede nu har rekordmange danskere sikret sig en hytte og et liftkort ved de mest populære pister hinsidan. Det er den billige svenske krone, snegaranti og børneaktiviteter, der især trækker.

Selvom vi kun lige har taget hul på oktober, er danskerne i fuld sving med at lægge planer for skiferien, og flere end nogensinde har valgt at holde den i Sverige. Det oplyser VisitSweden, der melder om stigninger på mellem 10 og 30 procent på destinationer som Idre Fjäll, Kläppen, Sälen, Vemdalen og Åre.

VisitSweden har mærket en stor interesse for den snesikre destination Idre Fjäll i det nordvestlige Dalarna. Her har man allerede nu 25 procent flere danske bookinger end samme tid sidste år.

Om det er snegarantien, mulighederne for både langrend og alpin mod alle verdenshjørner, sværhedsgrader fra grøn til sort pist eller de i alt 40 nedfarter, der lokker danskerne til, vides ikke, men ifølge VisitSweden har Idre Fjäll længe været en favorit hos danske skiturister.

– Sidste år valgte mange danskere igen Sverige som skidestination, men allerede nu kan vi se, at 2015 bliver et endnu bedre år. Mange af skidestinationerne i Sverige har meget nyt at byde på som forbedrede børneområder, nye lifte og spændende restaurantkoncepter og sammenholdt med den billige svenske krone er det sandsynligvis det, der lokker, siger Anna Kron Boysen, PR Manager for VisitSweden.

Men Idre Fjäll er ikke den eneste svenske destination, der kan melde om dansker-boom. I Sälen, Vemdalen og Åre holder SkiStar for tredje år i træk børnekonceptet Valles Vinteruger i januar, og her har 30 procent flere danske børnefamilier allerede lagt billet ind på gratis skileje, gratis skiskole og underholdning af den magiske snemand Valle.

– Børnekonceptet er for alle vores gæster, uanset nationalitet. Det faktum, at vi har et stigende antal danske deltagere i Valles vinteruger, viser tydeligt, at Valle har charmeret vores danske gæster, sigerLinda Morell PR chef SkiStar AB.

Kläppen i Sälen blev sidste år voldsomt populært hos danskerne. Det ser ikke ud til at ændre sig denne vinter, hvor der allerede nu er booket 40 procent af alle sengepladser – hver tredje af en dansker.

• Turisme

• visitsweden
  • familie
  • børn
  • vemdalen
  • sälen
  • kläppen
  • valle
  • skistar
  • alpin
  • langrend
  • dalarna
  • åre
  • idre fjäll
  • sverige
  • skiferie
  • ski

VisitSweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376