Malmø får sit ’Malmhattan’

Foto: Malmø Live

Malmø er danskernes udvidede fornøjelses- og kulturmekka, og den 2. maj står første etape af en ny by i byen ved navn ’Malmø Live’ klar. Malmø Live kombinerer koncerthus, hotel og kongresfaciliteter i tre tårne, som forbindes af et atrium og ligger centralt i Malmø. Malmø Opera, Malmø Arena og byens blomstrende gastroscene har også bidraget til Malmøs succes hos danskerne de seneste år.

Malmø gør sig til i disse år. Og danskerne honorerer med flittige besøg. Store kulturnavne trækker os over broen, nye spektakulære hoteller frister til luksus for en weekend, og kongres-initiativer gør, at flere og flere virksomheder vælger at afholde seminarer og kongresser hinsidan. Clarion Hotel & Congress Malmø Live, som bliver Sveriges største kongreshotel, åbner den 2. maj og bliver et fint eksempel i rækken. Men der er ikke kun tale om et hotel i det, der er blevet døbt Malmø Live. For udover hotel byder den kulturelle treenighed på et verdensklasse koncerthus og et kongrescenter med stor kapacitet. Herudover er der restauranter og skybar. Og et atrium som i fællesskab med det øvrige udgør et unikt mødested med plads til alle.

”Malmø Live bliver en fascinerende treenighed af tre tårne, et atrium og et stort udbud af kultur og ’leben’, som leder tanken hen på en by i byen. Tanken er, at gæster kan vælge at gå igennem, hvad enten de skal til koncert, vil spise et af stederne eller blot synes, der er hyggeligt og vil samle studiegruppen eller veninderne her. Malmø Live er et resultat af, at man nu vil endnu mere i Malmø, og Malmø Live cementerer byens kultur- og kongresstatus”, siger Anna Kron Boysen, PR-manager hos VisitSweden.

Malmø Live måler tilsammen 90.000 kvadratmeter, og indretningen er detaljeret udtænkt. Koncerthuset rummer fx en koncertsal, som kan måle sig med de bedste i Europa, når det kommer sig til akustik, arkitektur og nytænkning. Malmøs Symfoniorkester kommer til at holde til her, og klassisk musik i alle varianter vil vise sig i koncertplanen. Men ikke kun symfoniorkestret får spillerum her. Også verdensnavne som stjernepianisten Lang Lang, jazzbasisten Avishai Cohen og fado-sangeren Mariza vil lægge vejen forbi.

Hotellet er 85 meter højt, får 444 værelser og en skybar på toppen. En såkaldt fun-dining konceptrestaurant, Kitchen & Table, vil sørge for, at gæsterne kan nyde skånsk mundgodt frembragt af den kendte kendis-kok, Marcus Samuelsson – tilsat inspiration fra New York. Før og efter endt middag – eller begge dele - kan den gode udsigt over hele området nydes fra skybaren. Både by og bro til Danmark kan tydeligt ses fra toppen. Kongresfaciliteterne er en del af Malmø Live og vil øge hotel- og kongreskapaciteten i byen, som det har været tiltrængt.

Inden for de seneste 10 år har Malmø budt på mange nye attraktioner, ikke mindst Malmø Arena, som husede det Europæiske Melodi Grand Prix i 2013, hvor danske Emmelie de Forrest vandt. Og Malmø Opera, som de seneste år har haft succes med store satsninger som Evita og Doktor Zjivago. Men også Malmø Musikteater med fx West Side Story trak gæster til. I en lang række af succeser byder Malmø Opera netop nu på storstilede stykker som Aida og senere på året vil musicalen Top Hat få premiere.

Dansk arkitektvirksomhed står bag

Arkitektkonkurrencen til Malmø Live, som løb af stablen for fire år siden, hvor man besluttede at opføre den kulturelle treenighed, trak arkitektvirksomheder til fra hele verden. Blandt dem kom et spektakulært forslag fra Daniel Libeskind, som er arkitekten bag de tårne, der i dag ligger på Ground Zero i New York. Vinderen af konkurrencen blev imidlertid den danske arkitektstue Schmidt Hammer Lassen, som umiddelbart efter gik sammen med bygherren Skanska. Schmidt Hammer Lassen er bl.a. kendt for Det Kongelige Bibliotek og kunstmuseet ARoS i Aarhus.

Arkitekterne siger selv, at inspirationen til selve koncerthuset stammer fra et andet dansk byggeri i udlandet: Theophilus Hansens nyklassiske Musikforening i Wien, som er kendt af de fleste fra Wienerfilharmonikernes traditionsrige nytårskoncert. Det har taget bare tre år at opføre Malmø Live, og det har kostet 3 milliarder svenske kroner alt i alt.

Fakta:

• Den 2. maj 2015 åbner hotel- og kongresdelen. Den 4. juni indvies hele blokken, og den 28. august begynder koncertsæsonen i koncertsalen og i den mindre sal (blackbox), som har fået navnet Kuben
  • Malmø Live ligger på Dag Hammarskjölds Torg, som kun er et stenkast fra Malmø Centralstation og ligger dermed centralt i byen
  • Malmø Live måler totalt 56.000 kvadratmeter (det er uden kontorfaciliteterne) og 90.000 kvadratmeter alt i alt
  • Hotellet består af 444 værelser, det er Malmøs største hotel men også Sveriges største kongreshotel. Det er 85 meter højt og har en skybar på toppen
  • Konferencesalen giver plads til 1.500 mennesker, og der er herudover mødefaciliteter til 4.000 konferencegæster
  • Udover gastrorestauranten, Kitchen & Table, ligger der i gadeplan det helt nye restaurantkoncept, Eatery Social Taqueria, ligeledes med Marcus Samuelsson ved roret. Her er der tale om et fusionskøkken med inspiration hentet fra det mexicanske køkken fusioneret med Skåne – tilsat streetfood fra New York og Los Angeles
  • Koncertsalen giver plads til 1.600 gæster totalt set. Som supplement til Koncertsalen er der også en mindre og fleksibel sal (blackbox), som kan tage 500 stående gæster eller 350 siddende. Sidstnævnte kaldes Kuben
  • Musikerne fra Symfoniorkestret har for længst prøvespillet koncertsalen og roser det
  • En af de første optrædener bliver DR Symfoniorkestret med kinesiske Lang Lang som klaversolist – den finder sted den 4. september

• Turisme

• mamløopera
  • sverige
  • drsymfoniorkestret
  • skåne
  • malmølive
  • malmø

VisitSweden er en kommunikationsvirksomhed der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376