Ny analyse: Store og små børns behov bestemmer skisportsstedet

Sæsonen for skiferie står for døren, og flere og flere forældre og bedsteforældre sætter børnene ind i bilen og tager afsted på ski, får frisk luft til kinderne og god motion. Juleferien og uge 7 er de perioder, hvor flest danskere pakker skigrejet og kører mod aktive dage i sneen.

Men nogle faciliteter rangerer højere end andre, når rejsende med såvel små som større børn skal vælge skisportssted forud for ferien. Og danskerne foretrækker også en bestemt transportform, når vi skal på skiferie. En ny undersøgelse, foretaget af YouGov for Visit Sweden, peger på, hvilke faciliteter på skiferien, der er vigtigst for dem, der rejser med børn eller børnebørn.

En god skiskole for børn og andre uøvede er helt i top, når valg af skisportssted skal ske; hele 51 % af dem, der rejser med børn eller børnebørn mener, at der skal være mulighed for at kunne opøve de nødvendige færdigheder eller forbedre sin teknik. Når skiskoledagene er vel overstået, duer det endvidere ikke at kaste sig ud på sorte pister og tro, at man er verdensmester. Man er nødt til først at prøve kræfter på børnevenlige løjper og tage det skridt for skridt. 49 % af dem, der rejser med børn eller børnebørn, vil have børnevenlige pister på skisportsstedet. Hele 37 % af dem, der rejser med børn eller børnebørn, mener dog også, at skisportsstedet skal kunne tilbyde udfordrende skiløb på pisterne.

”I mange børnefamilier bliver børnene jo hurtigt ganske habile skiløbere, fordi de netop går på skiskole først og derefter blot kaster sig ud i det uden de store hæmninger. Det gør også, at de hurtigt kan prøve kræfter med et lidt mere udfordrende skiløb på f.eks. røde pister”, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

Hvad gælder foretrukken transportform for den forestående skiferie, angiver 70,3 %, at de foretrækker bilen som transportmiddel. Næst flest foretrækker fly (29,6 %), når pisterne skal nås.

”Sverige er en god legeplads for børnefamilier, når skiløbet skal læres men også forbedres. Her er kort kørselsafstand til en lang række skisportssteder, løjper i alle farver, søde maskotter i terrænet til de mindste, store hytter hvor man kan have det sjovt, når skidagen er slut, og sorte pister, offpiste samt snowparks til større børn”, siger Anna Kron Boysen.

Nyheder særligt til børn og unge

Sæsonen 2017/2018 i Sverige byder på nyt til de unge skiløbere. Valleskogen på Hundfjället i Sälen åbner nu op for, at børn, der gerne vil prøve at køre skov-offpiste men i trygge rammer, kan gøre det. På toppen af bjerget er der skabt et nyt skovområde, hvor de første skønne offpisteture kan tages.

Skistar har også taget konsekvensen af at gøre skilivet nemmere for børn og unge. De har frem mod denne sæson lanceret et nyt skiskolekoncept ved navn Freeride, som målretter sig de unge og deres træning både i og udenfor pisten, og der bliver også tid til at lære nye tricks i diverse snowparks. Freeride er et tilbud på alle de skidestinationer i Sverige, hvor Skistar er.

Herudover lancerer Skistar ’funslopes’. Der er tale om blå løjper med indlagt sjov og ballade, hvor tricks m.m. kan udføres. En god kombination af at befinde sig på løjperne men samtidig kunne udfordre sig selv med indlagte opgaver som hop, inspireret af skicross-banerne, og herudover er der broer og tunneller i landskabet som en del af ruten.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 507 CAWI-interview med danskere i alderen20-70 år, som har været på skiferie inden for de seneste 3 år og/eller forventer at tage på skiferie i den kommende skisæson.

Undersøgelsen er gennemført i perioden d. 22. - 27. september 2017.

• Turisme

• sälen
  • sverige
  • ski
  • skiferie
  • undersøgelse

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376