Nyt Absolut Vodka museum i Skåne

Absolut Vodka, som er en svensk opfindelse, rykker nu på museum. Dette samtidig med at den transparente drik nydes i bedste velgående over hele verden. Og nok også er mange bartenderes favorit, når drinks og cocktails mikses.

Absolut Vodka flytter fra juli ind i et besøgscenter i Åhus i Skåne. Her fortælles den lange historie om Absolut Vodka for første gang, og besøgende kan kigge ind i hjertet af produktionen af et af verdens mest kendte varemærker.

Navnet Absolut blev benyttet til det nye produkt, som blev lanceret i 1979 under navnet Absolut Vodka. Drikken havde sit gennembrud på verdensplan i 1980'erne via en innovativ reklame, kombineret med lanceringen af en gennemsigtig flaskeform, som var inspireret af gammeldags medicinflasker. Gennem en konsekvent og stadig eksisterende markedsføring med fokus på design og kunst har mærket etableret sig som det tredje mest solgte spiritusbrand efter Bacardi og Smirnoff. Flasken har altid været i centrum for markedsføringen og i annoncer afbildet og fortolket frit af kunstnere som Andy Warhol og Keith Haring. Museet og besøgscentret fortæller hele denne interessante historie.

Guidede ture med smagsprøver – og kursus i cocktails

Besøgende på Absolut Vodka museum og besøgscenter kan nyde guidede ture, smagsprøver og et måltid i restauranten i centrum af det hele, som er knyttet til spiritusfabrikken og 1906-destilleriet. Man kan også få et kursus i at mikse de bedste cocktails med Absolut Vodka. Her kan man opleve betydningen bag Absolut's motto: "Én kilde, et fællesskab, en fremragende vodka". For at gå turen på Absolut Vodka museet med smagsprøver eller deltage i kurset, skal man dog være 18 år. Man kan godt være med på rundturen, hvis man er yngre, men så er der ingen alkohol men udelukkende juicer.

Det er måske mindre kendt, at Absolut Vodka er en svensk affære, og at hele produktionen foregår i Skåne, i den lille by Åhus på østkysten. Her produceres ikke desto mindre mere end hundrede millioner liter af den klare og sprøde spiritus hvert år. Det svarer til 600.000 flasker, der produceres dagligt i Åhus, hvilket gør Absolut til Sveriges største eksportprodukt i fødevarekategorien.

Det var svenskeren og brændevinsproducenten, Lars Olsson Schmidt, der opfandt Absolut Vodka. En modig og spændende mand, der ikke undgik at gå imod det etablerede establishment, politikere, etc., hvis han fandt det nødvendigt.

Guidet tur på Absolut Vodka museet:

250,- SEK

Absolut Vodka Cocktail kursus på Absolut Vodka museet:

495,- SEK

Se mere: https://ahussweden.se/medlemmar/the-absolut-company/

Svensk brand viser absolut alt

En sidehistorie er, at Vodka-brandet Absolut i februar 2018 lancerede en reklamefilm, hvor medarbejderne fra virksomheden i Åhus var helt afklædte, fordi virksomheden ønskede at vise, at der er tale om en meget transparent virksomhed. I filmen, ”The Vodka with nothing to hide”, følger man tilblivelsen af vodkaen på Absoluts destilleri i Åhus. Her tales om de rene råvarer, der bruges i produktionen, som naturligvis er CO2-neutral og bæredygtig. Filmen adskiller sig på et særligt punkt. Alle medvirkende – og det er vel at mærke medarbejdere på destilleriet – er nøgne. En metafor for, at Absolut intet har at skjule.

Vil du vide mere om anerkendt svensk spiritus?

Svenskerne er ikke kun gode til vodka. Flere gange har de høstet spiritus-anerkendelse, også for deres gins.

Skånska Spritfabrikken med verdens bedste G&T

Skånska Spritfabrikken blev f.eks. tildelt hæderen for verdens bedste Gin & Tonic 2017 ved at få IWSC Trophy Gin & Tonic 2017. IWSC blev grundlagt i 1969 og anses for at være den mest prestigefyldte konkurrence af sin art, og priserne er nogle af de mest berømte i branchen. IWSC-konkurrencen er unik, fordi den har to trin; For det første blindsmages produkterne af ekspertpaneler, et panel udvalgt blandt over 300 erfarne og kvalificerede industridommere. Produkter, der tildeles de bedste medaljer, udsættes derefter for teknisk og kemisk analyse, før resultaterne frigives. Dette andet og afgørende stadium sikrer, at vinderne har den højeste kvalitetsstandard.

Hernö Gin med verdens bedste gin

Hernö Gin opnåede allerede fra sin skabelse i 2012 opmærksomhed og anerkendelse fra hele gin-verdenen, og svensk gin har opnået en imponerende række af positive tilkendegivelser. I foråret 2013 blev Hernö for første gang nomineret til en kåring, og allerede her vandt ginnen to guldmedaljer ved Global Gin Masters. I slutningen af 2013 var Hernö Gin den mest prisbelønnede gin i Europa og selve det svenske destilleri, der ligger lige udenfor landsbyen Dala udenfor byen Härnösand i Ångermanland, Sverige, vandt prisen ‘Gin Grand Master’ i 2013 og igen i 2015. Senest blev det så Hernö Gin Export Strength, der løb med prisen som verdens bedste gin til GT’s i 2016.

Hven: En lille ø med et kendt destilleri

På øen Hven i Øresund ligger Spirit of Hven - et destilleri og hotel, en gourmetrestaurant og en pub. Dette sted er en whisky-elskers drøm, for whisky-baren serverer over 500 forskellige typer whisky og betragtes som en af de bedste i Sverige, og whiskyen, der produceres på stedet, har da også vundet adskillige priser. Smag og ture kan bookes på forhånd, og gin, vodka, akvavit og whisky af huset kan nydes i restauranten i Backafallsbyn.

Du får denne mail da din mailadresse ligger på Visit Swedens mailingliste. Hvis du ikke længere ønsker at modtage disse mails kan du afmelde dig ved at svare på denne mail, med ”AFMELD” i overskriften.

• Turisme

• åhus
  • absolut
  • skåne

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376