Største vækst i antal danskere til Sverige i 10 år

Sverige oplever stor vækst i antallet af udenlandske gæster – det viser de seneste tal fra vintermånederne. Danmark er ydermere det land, der øger mest. Den favorable valutakurs er stærkt medvirkende til, at vi danskere valfarter på ferie og forlængede weekender til broderlandet.

Væksten for alle udenlandske gæster til Sverige totalt set i marts og også akkumuleret januar-marts er den største siden 2008. Ser man på alle de markeder, Visit Sweden arbejder med, er Danmark det land, der er vokset mest, helt konkret med 82,114 flere gæsteovernatninger i det, man kan kalde en meget stærk vintersæson. En 23,5 % stigning i forhold til samme periode (januar – marts) sidste år.

Det er bl.a. den stærke valuta, der gør, at danskerne valfarter til Sverige. En svensk krone modsvarer 72 danske øre i øjeblikket. Herudover kan det noteres, at påsken i år lå i marts, og den trækker normalt skiglade danskere til de sneklædte bjerge i Sverige, ligesom det har været tilfældet i år.

Valutaforskellen betyder, at der er en god chance for, at det høje antal danske gæstenætter vil forblive på et højt niveau eller endda øge endnu mere i løbet af sommeren og resten af året.

”Det er positivt at se, at antallet af besøgende danskere i Sverige stiger så flot. Sverige har en meget god attraktionskraft om vinteren med kombinationen af vild natur og bjerge til skiløb, børnevenlighed og kort transporttid. Men valutaen har også positiv virkning på interessen. Lige nu er der god mulighed for at tage en forårs- eller sommertur til Sverige, hvad enten det er længere ferier eller kortere weekendture, hvor helligdage inddrages”, siger Anna Kron Boysen fra Visit Sweden.

Hvad gælder Skåne, som bl.a. tæller populære byer som Malmø og Lund, har 22 % flere danskere overnattet her i årets første kvartal sammenlignet med samme kvartal i 2017. Värmland, som er det len, der øger mest på antal danske overnatninger, og hvor de børnevenlige skidestinationer Branäs og Hovfjället ligger, øger med hele 40 % i årets første kvartal.

Dalarna, som omfatter mange danskerpopulære skidestinationer som Orsa Grönklitt, Idre Fjäll og Sälen-området, øger med en tilvækst på 30 % flere gæsteovernatninger i samme periode. Og Västra Götaland, som bl.a. omfatter Ulricehamn og tit omtales som langrendsløbernes paradis, øger med 21 % i samme periode, hvilket også anses for at være en ganske markant stigning i forhold til tidligere år.

• Turisme

• sverige

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376