Pressemeddelelse -

Mindre virksomheder udnytter ikke de digitale muligheder inden for fakturahåndtering

En stor del af de små og mellemstore virksomheder har endnu ikke omstillet sig til en digital verden, når det kommer til redskaber, der automatisere dele af administrationsprocesserne. Redskaberne er et must for virksomhederne at anskaffe, hvis de skal følge med konkurrenterne, mener it-chef Mads Rebsdorf

Det manuelle arbejde i et bogholderi kan være en stor udgiftspost for små og mellemstore virksomheder. Alligevel er det kun to ud af ti virksomheder, der modtager fakturaer fra leverandører elektronisk via deres økonomisystem eller regnskabsprogram. Det viser undersøgelsen Digital Index, som er lavet af Visma. Undersøgelsen tager udgangspunkt i en række SMV’ers digitale virkelighed.

Ud fra undersøgelsen er det altså otte ud af ti virksomheder, der ikke er overgået til digital modtagelse af indkomne fakturaer. I stedet modtager de stadig deres regninger via en forældet metode, der er mere tidskrævende. Fakturaerne håndteres nemlig manuelt.

Ifølge Mads Rebsdorf, der er direktør for Visma Software, bør virksomhederne se it-systemerne som et strategisk værktøj til effektivisering og forbedring af virksomhedens bundlinje.

- Automatisk modtagelse og aflæsning af indkomne leverandørfakturaer er i dag ikke en udbredt proces blandt SMV-virksomheder. Det skyldes ganske enkelt, at mange små og mellemstore virksomheders regnskabsprogrammer indtil nu enten ikke har haft funktionaliteten, eller også har virksomhederne ikke kendt til teknologien og mulighederne. Nu er teknologien er til stede, så nu skal de mindre virksomheder vænne sig til at den del af processen kan automatiseres. Når det sker, så kommer der for alvor skred i digitaliseringen af virksomhedernes administrative rutiner, siger han.

Snedkervirksomhed sparer fire manuelle håndteringer pr. faktura

En af de virksomheder, der imidlertid har digitaliseret faktureringsprocessen af indkomne fakturaer, er snedkervirksomheden Raaschou Snedkeri A/S. Virksomheden har sparet papirnusseriet ved at overgå til en digital løsning, når de skal betale deres leverandører.

-Vi har automatiseret hele håndteringen af vores indgående fakturaer. Tidligere bogførte vi papirfakturaer manuelt, og de blev sat ind i mappen til betaling. I dag er alt elektronisk, og alle vores fakturaer lander i indbakken og overføres automatisk i systemet, når jeg har godkendt. Herefter klikker min bogholder BOGFØR, og så overføres alle fakturaer til e-conomic. På den konto sparer vi fire manuelle håndteringer per faktura, og med 15.000 fakturahåndteringer er det ekstremt meget tid, fortæller Mads Raaschou, indehaver af Raaschou Snedkeri.

Virksomheden valgte at skifte deres daværende system C5 ud med e-conomic, så dens medarbejderstab på over 50 ansatte kunne indtaste og fakturere direkte på telefonen, hvormed Mads Raaschou samtidig kunne få overblik over sin virksomheds drift og udvikling.

Om undersøgelsen

Vismas Digital Index er gennemført for at tage temperaturen på de danske virksomheders digitaliseringsgrad. Kilderne er små og mellemstore virksomheder i Danmark.
Undersøgelsen er foretaget som en online survey og består af syv spørgsmål. 1465 virksomheder har deltaget i undersøgelsen, der derfor er blandt de største undersøgelser af digitaliseringen af finansielle processer foretaget i Danmark.

Læs mere på www.visma.dk/digitalindex

• Data, Telekommunikation, IT

• digital index

Visma er en førende leverandør af produkter og ydelser som effektiviserer virksomheder. Koncernen tilbyder software, inkassoløsninger, retail IT-løsninger og IT-relaterede projekter og rådgivning. Visma forenkler og automatiserer forretningsprocesser, inden for den private og offentlige sektor. 760.000 nordeuropæiske kunder benytter Vismas produkter og services og yderligere 300.000 bruger Visma som hosting-partner. Koncernen har 6 600 ansatte og havde i 2016 en omsætningen på NOK 7 855 millioner.

Lars Engbork

Adm. direktør Visma Software & Visma e-conomic +45 22 69 28 68