Visma køber den svenske GIS-virksomhed OptiWay

Visma har købt den hurtigt voksende svenske IT-virksomhed OptiWay, som er eksperter inden for geografiske informationssystemer (GIS). Efterspørgslen efter løsninger på dette område er steget kraftigt, samtidig med at digitaliseringen fortsætter med at skubbe udviklingen fremad.

Der ses et stigende behov for nye løsninger inden for geografiske informationssystemer. Visma vurderer samtidig, at digitaliseringen inden for flere sektorer som byggeri, anlæg, energi samt banker og realkredit vil efterspørge GIS yderligere.

Netop derfor udvider Visma Consulting nu sin portefølje af tjenester og løsninger på dette område ved at opkøbe svenske OptiWay, en hurtigt voksende IT-virksomhed inden for netop dette segment.

OptiWay kommer med en ny og innovativ tankegang i markedet for GIS med løsninger i skyen, som er forbundet med store mængder af datakilder, der kan køres direkte uden nogen forudgående investeringer. De er ligeledes eksperter i at bygge skræddersyede løsninger til større kunder.

»OptiWays disruptive forretningsmodel gjorde, at vi fik øjnene op for dem«, siger Carsten Boje Møller, Divisions direktør for Visma Custom Solutions.

OptiWays stærke løsninger bekræftes også af en stor tilgang af nye virksomheder.

»Med deres cloud-løsninger som en del af vores eksisterende brede portefølje, står Visma endnu stærkere som digitaliseringspartner til større organisationer og virksomheder i Norden«, tilføjer han.

OptiWay ser også positivt på opkøbet: »Med Visma som ejer kan OptiWay fortsat være en stærk it-serviceudbyder af geografisk informationssystemer, og i tillæg styrkes vor salgs- og leveranceevne i hele det nordiske marked. Samtidig får vi gode muligheder for at finde synergier og nye forretningsmuligheder, der yderligere styrker vores tilbud til eksisterende og nye kunder«, siger Kristofer Turland, CEO for OptiWay.

OptiWay vil fungere som et uafhængigt selskab inden for Visma-koncernen under divisionen Custom Solutions.

For mere information, kontakt venligst:

Carsten Boje Møller, Divisionsdirektør i Visma Customs Solutions, +45 2148 8431, carsten.b.moller@visma.com

Kristofer Turland, CES i OptiWay, 0703-12 21 70, kristofer.turland@optiway.se

Om OptiWay

OptiWay AB leverer konsulenttjenester af høj kvalitet inden for geografisk informationssystemer og udvikler geografiskdataprodukter på de lokale og internationale markeder. Virksomheden blev grundlagt i 2005 og har siden hjulpet kunder og partnere med at identificere, definere og realisere deres forretningsmæssige og teknologiske muligheder. OptiWay har 20 ansatte og hovedkontor i Kristianstad samt afdelinger i Malmø og Ronneby.

Om Visma Consulting

Visma Consulting er del af Visma-koncernen, der er Nordens ledende software-virksomhed. Visma beskæftiger 6.600 medarbejdere, har flere end 700.000 kunder og havde i 2016 en omsætning på NOK7,855mia. I Danmark yder Visma Consulting rådgivning og udvikler software for en lang række offentlige og private kunder, ligesom man har udviklet og driver en række SaaS-baserede løsninger til eksempelvis digital signering samt sags- og dokumenthåndtering. Læs mere på www.visma.dk/it-udvikling-og-radgivning/

Om GIS

GIS (Geographical Information System) er et system, hvormed man kan gemme, håndtere og hente data om geografisk information. GIS er et IT-værktøj, der som analyse- og visualiseringsredskab kan give overblik over data med en geografisk relation. Når data kobles til digitale kort, bliver det muligt at afdække geografiske sammenhænge i data. Dermed kan hidtil ukendte mønstre fremtræde klarere og fremme kommunikationen, fordi alle kan forstå, hvad de ser på et kort.

• Data, Telekommunikation, IT

Visma er en førende leverandør af produkter og ydelser som effektiviserer virksomheder. Koncernen tilbyder software, inkassoløsninger, retail IT-løsninger og IT-relaterede projekter og rådgivning. Visma forenkler og automatiserer forretningsprocesser, inden for den private og offentlige sektor. 760.000 nordeuropæiske kunder benytter Vismas produkter og services og yderligere 300.000 bruger Visma som hosting-partner. Koncernen har 6 600 ansatte og havde i 2016 en omsætningen på NOK 7 855 millioner.

Astrid Zimmer Nielsen

Pressekontakt National PR Manager Visma Danmark Holding A/S +45 3151 2587

Rikke Junker Bundgaard

Pressekontakt Head of Marketing & Communication Visma Enterprise Danmark +45 4282 2663