Transporter 6.1 kommer med et nyt markant design og nye infotainmentanlæg og assistentsystemer

Ny Tranporter 6.1 – optimeret til fremtidens transportbehov

• T6.1 kommer med et stort udvalg af innovative assistentsystemer, der gør kørslen mere sikker og nemmere
  • T6.1 er optimeret med nye løsninger bl.a. en speciel lastefunktion til lange objekter
  • Forbedret standardudstyr og introduktion af en ny generation infotainmentanlæg med Bluetooth og mulighed for at være online

Efter verdenspremieren på Multivan T6.1 i februar præsenterer Volkswagen Erhvervsbiler nu den nye Transporter 6.1, der har fået en gennemgribende opdatering med nyt design og nye infotainmentanlæg og assistentsystemer. Transporter 6.1 tilbydes i et stort antal varianter fra Kassevogn over Kombitil Ladvogn som enkelt eller dobbeltkabine. Med så bredt et udvalg har Volkswagen Erhvervsbiler det perfekte køretøj til ethvert formål og således en løsning til ethvert individuelt transportbehov i erhvervslivet.

Ekstra sikkerhed fra nye assistentsystemer

Volkswagen Erhvervsbiler valgte bevidst betegnelsen Transporter 6.1 for denne gennemgribende opdatering af sjette generation Transporter. Det valgte man, fordi de tekniske opdateringer er mere vidtrækkende, end hvad er normalt, når en model opdateres. Et eksempel på dette er skiftet fra hydraulisk til elektro-mekanisk servostyretøj – et skifte der normalt er så komplekst, at det kun sker, når en helt ny generation af en model introduceres. Skiftet til elektro-mekanisk servostyretøj har givet mulighed for at udstyre Transporter 6.1 med et bredt udvalg af nye assistentsystemer, der øger sikkerheden og gør bilen nemmere at håndtere i arbejdsdagen. De nye assistentsystemer omfatter teknologier som Lane Assist (holder bilen i sin vognbane), Park Assist (automatisk styring ved parkeringsmanøvrer), Aktiv sidebeskyttelse (advarer, hvis bilen er tæt på forhindringer eller fodgængere), Rear Traffic alert (giver sikkerhed, når der bakkes ud af en parkeringsbås) og Trailer Assist (automatisk styring gør det nemt at manøvrere med en trailer). Række af nye assistentsystemer er suppleret med Vejskilteassistent (registrerer vejskilte og informerer føreren om disse. Tilbydes i kombination med navigationssystem). En anden detalje, der er standard i Transporter 6.1 er den nye Sidevindsassistent, der stabiliserer bilen, hvis den bliver ramt af kraftig sidevind for eksempel ved kørsel henover en bro. Blandt standardudstyret kan også nævnes Multikollisionsbremse og Hill Start Assist.

Nye detaljer, der gør arbejdsdagen nemmere

Udover det høje sikkerhedsniveau er hverdagens arbejde i Transporter 6.1 blevet lettere takket være en række helt nye features i den nydesignede kabine. Det inkluderer eksempelvis et 230-volt stik ved førersædet og et låsbart aflæggerum under det dobbelte bænksæde i passagersiden. Samtidig er Transporter 6.1 blevet udstyret med mulighed for at laste længere objekter, da de nu kan skubbes helt frem under det dobbelte bænksæde i passagersiden. Denne detalje udvider lastrummets længde fra 2.450 til 2.800 mm, og i versionen med lang akselafstand øges det fra 2.900 til 3.300 mm. Transporter 6.1 er også udstyret med et separat låsbart lastrum som standard (på Kassevogn og Kombi uden skillevæg). Det gør det muligt at aflåse lastrummet separat fra kabinen, så du enten kun aflåser lastrummet eller kun aflåser kabinen. Senere kommer Transporter med en såkaldt kurerversion, der har et ekstremt robust layout i forhold til de dele af bilen, der udsættes for høj belastning så som strømfordeler, batteri og drivaksler.

Volkswagen Erhvervsbiler har systematisk skræddersyet arbejdspladsen i Transporter 6.1 til den nye digitale verden. Som ekstraudstyr tilbydes nu tredje generation af Volkswagens MIB-infotainmentsystemer, der giver mulighed for at benytte nye applikationer og online-services. Den vigtigste detalje ved de nye infotainmentsystemer er det integrerede SIM-kort (eSIM), der åbner muligheder for at benytte en stribe af web-baserede funktioner og services.

Effektive dieselmotorer ydende fra 90 til 199 hk

Transporter 6.1 kommer med en række raffinerede og brændstoføkonomiske 2-liters turbodieselmotorer. 2,0 TDI-motorerne yder henholdsvis 90 hk, 110 hk, 150 hk og 199 hk. De opfylder alle Euro-6d-TEMP emissionsstandarden. 150 hk og 199 hk versionerne kan desuden bestilles med 4MOTION-firehjulstræk. Et partnerskab med det tyske firma ABT, der har erfaring med elektriske drivlinjer fra Formel E, betyder, at Transporter 6.1 også vil blive tilbudt som et nul-emissions-køretøj med en 112 hk stærk elmotor og en lastekapacitet på 1,2 ton. Batterikapaciteten er op til 77,6 kWh og rækkevidden på mere end 400 km ifølge NEDC-normen, hvilket gør Transporter 6.1 ideel som erhvervskøretøj til byzoner.

Den nye Transporter T6.1 kan i Danmark bestilles fra juni måned og introduceres til efteråret.

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2018 solgte mærket 31.993 personbiler og 4.703 biler til erhvervslivet. De seneste år har det især været mikrobilen up!, der er blevet danskernes favorit, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Hos Volkswagen arbejder vi ud fra målsætningen om at skabe landets mest tilfredse kunder, der skal have kvalitetsprodukter og god service til fair priser. Volkswagen Danmark har ca. 40 ansatte og Mads Ries Lauvring er direktør for Volkswagen Personbiler og Ib Jakobsen for Volkswagen Erhvervsbiler. Volkswagen er en del af Skandinavisk Motor Co., hvor Ulrik Drejsig er administrerende direktør.