Fem Euro NCAP stjerner til Årets Bil i Europa

Pressemeddelelse   •   Jul 18, 2018 11:24 CEST

Volvo XC40 får 5 stjerne i Euro NCAP

Med fem stjerner og en topplacering i 2018 Euro NCAP kan Volvo’s XC40 føje endnu en hyldest til sine meriter. Det betyder, at XC40 slutter sig til sine større søskende i 60- og 90-serierne som en af de sikreste biler i trafikken.

Euro NCAP testen var den skrappeste nogensinde med nye og mere krævende udfordringer til sikkerhedsteknologi, som bl.a. Cyclist Detection with Auto-Brake og Emergency Lane Keeping. Samlet fik den nye XC40 den højeste sikkerhedsbedømmelse af alle de biler, der er testet under de nye regler.

”Den nye XC40 er en af sikreste biler på markedet,” siger Malin Ekholm, chef for Volvo’s sikkerhedscenter. ”Det er den af de mindre SUV’er der har mest sikkerhedsteknologi som standardudstyr, og den hjælper sin fører med at opdage og undgå kollisioner, at forblive sikkert i vejbanen og mindske effekten, hvis den alligevel ved et uheld kommer til køre af vejen”.

Alle de nye Volvo-biler, der bliver solgt i dag, har fået fem stjerner i deres respektive Euro NCAP-bedømmelse. Sidste år blev XC60 kåret til den samlet set bedste af de større off-roadere og den bedste i Euro NCAP 2017 Best in Class Safety. XC90 opnåede det samme i 2015.

I marts blev XC40 som den første Volvo kåret til Årets Bil i Europa 2018, og den har siden været en af de bedst sælgende Volvo-modeller. Virksomheden offentliggjorde i maj måned, at produktionsfaciliteterne i både Europa og Kina må udvides for at imødekomme efterspørgslen efter netop XC40.

Den første Volvo rullede af samlebåndet i Göteborg helt tilbage i 1927, og siden da har vi været i konstant fremgang og har undervejs udviklet nyskabelser, der har ændret verden.

Vi er et globalt brand med produktion i Sverige, Belgien og Kina. Volvo Car Group producerer en serie biler af topkvalitet, der omfatter sedaner, stationcars, sportsvogne, cross country-biler og SUV'er.

Volvo Car Group (Volvo Cars) ejes af Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) i Kina.