Polestar viser ny Polestar 2

Pressemeddelelse   •   Feb 27, 2019 13:03 CET

Polestar 2

Med præsentationen af den nye Polestar 2 har Polestar taget næste skridt i udviklingen af sit performance el-bils mærke. Der er tale om en ny, el-drevet fastback, som henvender sig til et bredt og progressivt publikum. Designet er avantgarde, og bilen byder på en unik oplevelse til kunderne i segmentet for kompakte premium el-biler.

Med et vejledende prisniveau, der starter ved 39.900 euro, baseret på det tyske marked og de lokale afgifter, der gælder der, er Polestar 2 den første el-bil, der tager konkurrencen op med Tesla Model 3. For de biler, der bliver produceret inden for de første tolv måneder efter introduktionen, er den vejledende udsalgspris for introduktionsudgaven dog 59.900 euro1.

“Polestar 2 er vores første rene el-bil og den første volumenmodel. Alt på bilen er nydesignet, og med den kommende introduktion af et modelprogram af rene el-biler adresserer Polestar nogle af de luftkvalitetsproblemer, verden kæmper med i dag. Polestar’s el-biler er sjove både at køre i og at eje,” siger Thomas Ingenlath, koncernchef i Polestar.

Polestar 2 er en premium femdørs fastback med to el-motorer og 78 kWh batterikapacitet2. Den er bygget på Volvo Cars’ fleksible Compact Modular Architecture platform (CMA), og rækkevidden er 500 km3. Batteripakken består af 27 moduler, der er integreret i gulvet og bidrager til chassisets vridningsstabilitet, ligesom batteripakken forbedrer støj-, vibrations- og stivhedsgraden (NVH). Vejstøj er reduceret med 3.7 dB sammenlignet med et traditionelt chassis.

Polestar adresserer opladningsspørgsmålet med en smart, bekvem og bred tilgang. Med en tilsluttet, digital løsning, der er tilgængelig både i selve bilen og via mobile enheder, etablerer Polestar strategiske samarbejder, som giver ejerne af Polestar 2 let og problemløs adgang til verdens største offentlige opladningsnetværk.

I Polestar’s optik er det effekten, der er basis for køreoplevelsen. Den firehjulsdrevne el-drivline i Polestar 2 yder 300 kW (408 hk) og 660 Nm. Det giver en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder.

Hvis standard Dynamic chassiset får installeret en Performance pakke, får køredynamikken et løft med Öhlins støddæmpere, Brembo bremser og 20” smedede hjul. Polestar’s signatur, de gyldne sikkerhedsseler, bremsekalibre og ventilhætter, fuldender indtrykket af en bil, der er noget særligt.

Polestar 2 sætter spot på mærkets rolle som Volvo Cars’ teknologiske spydspids. Den er en af de første biler i verden, der er udstyret med Android infotainmentsystem, og Android rygraden giver et solidt og fleksibelt system, der gør, at apps og bilfunktioner kan samarbejde; samtidig bringes for første gang Google tjenester – incl. Google Assistant, Google Maps med support til el-biler og Google Play Store5 - ind i en bil. Naturlig stemmestyring og en ny, 11” touch screen giver brugergrænsefladen nyt liv.

Phone-as-Key teknologien muliggør bildeling og en mere integreret ejeroplevelse, ligesom Polestar’s tilslutningstjenester såsom afhentning og levering. Teknologien gør det også muligt for Polestar 2 at genkende førerens profil, når han/hun nærmer sig bilen, og kan dermed forberede kabinen og etablere en hurtig-start sekvens. Smarte detaljer som større grafik i instrumentpanelet gør det let for føreren at se ladestatus og rækkevidde, før han/hun sætter sig ind i bilen.

Maximilian Missoni, designchef hos Polestar, siger: ”Vi havde et ønske om at tilføre noget anderledes til segmentet. Vores avantgarde design udspringer af Polestar 1 og har resulteret i en bil med mere kant, et mere dristigt udtryk. Vi har også designet et standardmonteret, vegansk interiør med progressive tekstiler, som appellerer til de fremadskuende kunder, der gerne vil abonnere på Polestar 2”.

Avancerede designdetaljer inkluderer Pixel LED forlygter4 og proksimitets belysning, som giver en behagelig velkomstoplevelse. Endvidere Polestar’s signatur sidespejle og det unikke, oplyste Polestar logo, som spejler sig i bilens panorama-glassoltag.

Som alle Polestar-biler kan Polestar 2 kun bestilles online. Den vejledende pris for introduktionsudgaven af Polestar 2 er 59.900 euro1. Abonnementspriser følger senere. Forudbestillinger modtages på polestar.com. Produktionen af Polestar 2 starter i begyndelsen af 2020 i Kina.

Polestar 2 kan ses første gang på Biludstillingen i Geneve i marts måned. Herefter drager den hul på en turne, der i løbet af 2019 bringer den verden rundt. Polestar 2 vil også være at finde i en række såkaldte Polestar Spaces, der åbner inden længe. Her bliver det muligt at se og testkøre bilen.

De første markeder bliver Kina, USA, Canada, Belgien, Tyskland, Holland, Norge, Sverige Storbritannien. Der er ikke fastsat dato/årstal for introduktion på det danske marked.

Noter til redaktionen:

• 1.Vejledende udsalgspriser:
  • EUR: 39.900-59.,900 gælder for det tyske marked og med de der gældende lokale afgifter.
  • 2.Kina: 72 kWh.
  • 3.500 km rækkevidde gælder for WLTP (Europa) og NEDC (Kina) test..
  • 4.Standard LED forlygter i USA og Canada (lovmæssige begrænsninger).
  • 5.Google, Google Maps, Google Play og andre relaterede mærker og logoer er Google LLC’s registrerede varemærker.

Billeder og øvrige informationer findes på media.polestar.com.

Kontakt information:

Duncan Forrester, Public Relations and Communications

duncan.forrester@polestar.com

Brent Ellis, Public Relations and Communications, Europe

brent.ellis@polestar.com

Sunnie Zhang, Public Relations and Communications, China

sunnie.zhang@polestar.com

John Paolo Canton, Public Relations and Communications, North America

jp.canton@polestar.com

Om Polestar

Polestar er et et performance el-bilsmærke, der ejes i fællesskab af Volvo Car Group og Zhejiang Geely Holding. Polestar deler udviklings- og teknologiske synergier med Volvo Cars og opnår dermed betragtelige økonomiske stordriftsfordele. Dermed er basis til stede for udvikling af et succesfuldt design samt udvikling og produktion af separat markedsførte performance el-biler.

I 2017 introducerede virksomheden sin første model, Polestar 1, som er en el-drevet hybrid GT med 600 hk, 1.000 Nm og en rækkevidde på ren el på 150 km – det længste for en hybridbil på verdensplan. Polestar 1 er en såkaldt lavvolumen model, hvilket vil sige, den produceres i begrænset antal. Det gælder ikke for Polestar 2, der i 2019 blev præsenteret som virksomhedens første, rene el-bil. Der er tale om en premium bil, som er designet til at konkurrere med Tesla Model 3. Senere kommer Polestar 3 til som rent el-drevet SUV.

Polestar leverer også teknologi og ekspertise til Volvo’s el-biler. Volvo S60 T8 Polestar Engineered har Polestar komponenter til at give en mere kontant og engagerende køreoplevelse. Polestar optimeringssoftware opgraderinger kan også fås til Volvo-modeller; de forbedrer seks effektområder, inklusive motorydelse.

Information om Polestar Engineered kan findes på Volvo Cars’ mediaside.