Rekordsalg giver Volvo Cars en omsætning på over 92,4 milliarder danske kroner i årets første seks måneder

Pressemeddelelse   •   Jul 18, 2019 14:18 CEST

Volvo Cars modelprogram

Volvo Cars melder om en omsætning i første halvår 2019 på 92,4 milliarder danske kroner. Samme periode sidste år var tilsvarende tal 87,3 milliarder. Det er Volvo’s bedste salgsresultat nogensinde.

I årets første seks måneder solgte Volvo 340.286 biler, en stigning på 7,3 procent sammenlignet med 2018 og over markedets vækst i perioden.

Virksomheden har erobret markedsandele i USA, Kina og Europa, hvor salget i Storbritannien og Tyskland steg med 30 respektive 32 procent. Totalmarkedet for biler i USA faldt med 2,0 procent i første halvår, mens Kina og Europa gik 9,3 respektive 3,1 procent tilbage i samme periode.

Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef understreger, at virksomheden i perioden har prioriteret vækst og markedsandel for at drage fordel af den stigende interesse for Volvo’s varemærke, der er en følge af virksomhedens nye og prisbelønnede bilmodeller.

”I en tid, hvor bilsalget stagnerer på de fleste markeder, har vi i første halvår set en fortsat stærk vækst,” siger Håkan Samuelsson. ”Vi fortsætter med at erobre markedsandele i alle regioner, hvor vi er repræsenteret, men et stigende prispres og handelstold har reduceret vores driftsresultat. Tiltag, som vi har iværksat på omkostningssiden tidligere i år, slår igennem i årets andet halvår”.

Driftsresultatet for første halvår 2019 blev knap 4 milliarder danske kroner sammenlignet med godt 5,5 milliarder samme periode sidste år. I andet kvartal faldt driftsresultatet til godt 1,8 milliarder danske kroner, mens omsætningen steg til knap 48 milliarder danske kroner.

Overskudsgraden i første halvår faldt til 4,2 procent fra 6,4 procent, mens overskudsgraden i andet kvartal var 3,9 procent.

Udover de tiltag, som allerede er implementeret, har Volvo Cars nye tiltag i støbeskeen, der skal nedbringe virksomhedens omkostninger yderligere. Målet er at reducere de faste omkostninger med knap 1,5 milliarder danske kroner. Disse tiltag forventes at få effekt i løbet af andet halvår i år og første halvår næste år.

I andet halvår 2019 regner Volvo Cars med at se fortsat vækst i salg og omsætning drevet af stor efterspørgsel efter virksomhedens nye produkter og større produktionskapacitet.

Markedsvilkårene forventes at presse marginalerne, men kombinationen af større volumen kombineret med indsatsen for at begrænse omkostningerne forventes at resultere i større overskud i andet halvår 2019 end samme periode sidste år.

Virksomhedens finansielle resultat kan ses her.

Volvo Car Group i 2018

I regnskabsåret 2018 nåede Volvo Car Group et driftsresultat på 14.185 MSEK (14.061 MSEK i 2017). Periodens omsætning beløb sig til 252.653 MSEK (208.646 MSEK). I hele året 2018 satte Volvo Cars’ globale salg ny rekord med 642.253 biler, en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017. Resultatet understreger den omfattende forvandling, Volvo Cars’ økonomi og virksomhed har gennemgået de seneste år, og som gør virksomheden klar til sin næste vækstfase.

Volvo har fremstillet biler siden 1927. I dag er Volvo Cars et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med et salg i 2018 på 642.253 biler i cirka 100 lande verden over. Volvo Cars har været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) siden 2010. Volvo Cars var en del af svenske Volvo AB frem til 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

I 2018 beskæftigede Volvo Cars gennemsnitlig omkring 43.000 (39.500) fuldtidsmedarbejdere. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedføring og administration har primært til huse i Göteborg. Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), Chengdu, Daqing (Kina) og i South Carolina (USA), mens motorerne producerer i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenterne i Olofström (Sverige).