Volvo Cars introducerer Care Key

Pressemeddelelse   •   Mar 20, 2019 15:31 CET

Care Key standard i alle Volvo modeller fra modelår 2021
Volvo Cars introducerer Care Key
Volvo præsenterer Care Key, der gør det muligt for Volvo-ejere at sætte grænser for dem selv, deres familiemedlemmer eller venner. Care Key bliver standard på alle Volvo’er fra modelår 2021.
Care Key gør det muligt for en Volvo-ejer at begrænse sin bils tophastighed, hvis han/hun låner den ud. Det kan f.eks. være til uerfarne teenagebilister, der lige har fået kørekort.

Introduktionen af Care Key kommer efter, at Volvo tidligere på måneden offentliggjorde, at virksomheden fra 2020 vil begrænse tophastigheden på alle sine biler til 180 km/t. Det sker for at sende et stærkt signal om den risiko, der er forbundet med at køre for hurtigt.

Håkan Samuelsson, koncernchef i Volvo Cars, har sagt, at virksomheden ønsker at tage hul på en debat om, hvorvidt bilproducenter har ret eller måske endda pligt til at installere teknologi i biler, der griber ind i førerens adfærd. Nu, hvor den type teknologi er tilgængelig, dukker spørgsmålet op.

Hastighedsbegrænsning og Care Key er begge en del af Volvo’s initiativ og viser, hvordan en bilproducent kan påtage sig ansvaret for at efterstræbe en fremtid uden trafikulykker ved at få bilisterne til at ændre adfærd.

”Vi mener, at en bilproducent har et ansvar for at medvirke til at gøre trafikken mere sikker,” siger Håkan Samuelsson. ”Vores nyligt offentliggjorte hastighedsbegrænsning passer ind i den måde at tænke på, og Care Key er et andet eksempel. Man vil gerne kunne låne sin bil ud til venner og familie og vil gerne have, at de er sikre i trafikken. Care Key er en god løsning, og er med til at give bilens ejer mere fred i sjælen.

Foruden de potentielle sikkerhedsfordele giver hastighedsbegrænsning og Care Key med al sandsynlighed også Volvo-kørere økonomiske fordele. På flere markeder inviterer Volvo netop nu forsikringsselskaber til møder med henblik på at drøfte muligheden for at tilbyde økonomiske fordele til Volvo-ejere, der gør brug af den type sikkerhedstiltag. Særlige aftaler og betingelser kommer til at afhænge af lokale markedsforhold, men Volvo forventer snart at kunne offentliggøre den første af flere aftaler med nationale forsikringsselskaber.

”Hvis vi kan opmuntre og understøtte bedre adfærd med teknologi, der hjælper bilister med at undgå problemer, bør det også influere positivt på forsikringspræmierne, ” siger Håkan Samuelsson.
Det initiativ er hastighedsbegrænsning og Care Key begge en del af og viser, hvordan bilproducenter kan påtage sig et ansvar for at efterstræbe helt at kunne udrydde trafikuheld ved at understøtte bedre føreradfærd.

Volvo Car Group i 2018

I regnskabsåret 2018 nåede Volvo Car Group et driftsresultat på 14.185 MSEK (14.061 MSEK i 2017). Periodens omsætning beløb sig til 252.653 MSEK (208.646 MSEK). I hele året 2018 satte Volvo Cars’ globale salg ny rekord med 642.253 biler, en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017. Resultatet understreger den omfattende forvandling, Volvo Cars’ økonomi og virksomhed har gennemgået de seneste år, og som gør virksomheden klar til sin næste vækstfase.

Volvo har fremstillet biler siden 1927. I dag er Volvo Cars et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med et salg i 2018 på 642.253 biler i cirka 100 lande verden over. Volvo Cars har været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) siden 2010. Volvo Cars var en del af svenske Volvo AB frem til 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

I 2018 beskæftigede Volvo Cars gennemsnitlig omkring 43.000 (39.500) fuldtidsmedarbejdere. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedføring og administration har primært til huse i Göteborg. Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), Chengdu, Daqing (Kina) og i South Carolina (USA), mens motorerne producerer i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenterne i Olofström (Sverige).

Volvo Car Group i 2018