Volvo Cars når et driftsresultat i første kvartal 2019 på DKK 2,050 milliarder

Pressemeddelelse   •   Apr 26, 2019 08:58 CEST

Volvo Cars modelprogram sælger godt

Volvo Cars’ administrerende direktør og koncernchef Håkan Samuelsson: ”Væksten i salget i første kvartal er bevis på, at vores produktprogram appellerer til køberne. Vi glæder os over vækst i alle tre regioner og omsætningen fortsatte med at stige hurtigere end volumenerne. Sammenlignet med sidste år blev indtjeningen påvirket af højere afgifter og større prispres på mange markeder”.

Udvalgte punkter fra regnskabet:

- Globalt steg detailsalget i første kvartal med 9,4 procent til 161.320 biler

- Nettoomsætning MDKK 44.181 = + 10,7 procent sammenlignet med første kvartal 2018.

- Driftsresultat MDKK 2.050, et fald på 19,3 procent sammenlignet med første kvartal 2018.

- Nettoresultat MDKK 1.408, et fald på 21,6 procent sammenlignet med første kvartal 2018.

- EBIT margin 4,6 procent sammenlignet med 6,4 procent i første kvartal 2018.

Forventninger til 2019:

- Volvo Cars regner med fortsat vækst i salg og omsætning

- Volvo Cars forventer, at markedsforholdene fortsat vil presse resultatet

Hele regnskabet kan læses på Volvo Cars Investor Relations internetside:
<https://investors.volvocars.com/~/media/Files/V/Volvo-Cars-IR/results-center/2019/volvoq12019report.pdf>.

Volvo Car Group i 2018

I regnskabsåret 2018 nåede Volvo Car Group et driftsresultat på 14.185 MSEK (14.061 MSEK i 2017). Periodens omsætning beløb sig til 252.653 MSEK (208.646 MSEK). I hele året 2018 satte Volvo Cars’ globale salg ny rekord med 642.253 biler, en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017. Resultatet understreger den omfattende forvandling, Volvo Cars’ økonomi og virksomhed har gennemgået de seneste år, og som gør virksomheden klar til sin næste vækstfase.

Volvo har fremstillet biler siden 1927. I dag er Volvo Cars et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med et salg i 2018 på 642.253 biler i cirka 100 lande verden over. Volvo Cars har været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) siden 2010. Volvo Cars var en del af svenske Volvo AB frem til 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

I 2018 beskæftigede Volvo Cars gennemsnitlig omkring 43.000 (39.500) fuldtidsmedarbejdere. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedføring og administration har primært til huse i Göteborg. Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), Chengdu, Daqing (Kina) og i South Carolina (USA), mens motorerne producerer i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenterne i Olofström (Sverige).