Volvo Cars opviser et driftsresultat i 2018 på 14.2 milliarder svenske kroner

Pressemeddelelse   •   Feb 07, 2019 08:55 CET

Håkan Samuelsson

Volvo Cars opviser et driftsresultat i 2018 på 14.2 milliarder svenske kroner (godt 10 milliarder danske kroner), hvilket er en stigning med 0,9 procent sammenlignet med 2017.

Periodens nettoomsætning steg kraftigt med 21 procent til 252.7 miliarder kroner (godt 180 milliarder danske kroner). Der blev solgt 642.253 Volvo’er i løbet af året, hvilket var rekord for virksomheden og en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017.

Overskudsgraden for hele året 2018 var 5,6 procent, en nedgang sammenlignet med en overskudsgrad på 6,7 procent i 2017.

”Resultatet er på linie med vores forventninger, men det lever ikke helt op til vores langsigtede ambitioner. Både omsætning og salg steg fornuftigt, men lønsomheden blev påvirket af eksterne faktorer som handelstold og et større prispres på flere markeder,” siger Håkan Samuelsson, adminisrerende direktør og koncernchef.

”Vi regner med, at 2019 bliver endnu et år med stigende salgstal,” siger Håkan Samuelsson. ”Men vi må være realistiske og acceptere, at lønsomheden fortsat vil være under pres”.

Driftsresultatet i fjerde kvartal var 4.5 milliarder kroner, en stigning på 25 procent sammenlignet med samme periode sidste år..

Nettoomsætningen i fjerde kvartal steg med 20 procent til 73.0 milliarder kroner. Salget steg 7,3 procent til 169.700 biler. Periodens overskudsgrad var 6,2 procent (5,9 procent samme periode sidste år).

Virksomhedens finansielle rsultat kan ses her og bliver redegjort for på en pressekonference, der starter kl. 10.00, som kan følges via dette link.

Volvo Car Group 2017/2018

I regnskabsåret 2017 nåede Volvo Car Group et driftsresultat på 10.150 MDKR (8.029 MDKR i 2016). Periodens omsætning beløb sig til 153.750 MDKR (131.874 MDKR). I hele året 2018 satte Volvo Cars’ globale salg ny rekord med 642.253 biler, en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017. Resultatet understreger den omfattende forvandling, Volvo Cars’ økonomi og virksomhed har gennemgået de seneste år, og som gør virksomheden klar til sin næste vækstfase.

Volvo har fremstillet biler siden 1927. I dag er Volvo Cars et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med et salg i 2018 på 642.253 biler i cirka 100 lande verden over. Volvo Cars har været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) siden 2010. Volvo Cars var en del af svenske Volvo AB frem til 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

I 2017 beskæftigede Volvo Cars gennemsnitlig omkring 38.000 fuldtidsmedarbejdere. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedføring og administration har primært til huse i Göteborg. Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), Chengdu og Daqing (Kina), mens motorerne producerer i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenterne i Olofström (Sverige).