Volvo Cars Tech Fund investerer i Luminar

Pressemeddelelse   •   Jun 14, 2018 14:13 CEST

Med en investering i den amerikanske start-up virksomhed Luminar, der er førende inden for udvikling af avanceret sensorteknologi til brug i selvkørende biler, har Volvo foretaget den første strategiske investering via sin nyligt oprettede investeringsfond.

Luminar er baseret i Palo Alto, Californien, og Orlando, Florida. Med investeringen udvider Volvo et eksisterende samarbejde med virksomheden, som for øjeblikket har fokus på udvikling og afprøvning af sin sensorteknologi, LiDAR, på Volvo-biler. Teknologien anvender pulserende lasersignaler til at opdage objekter og er en vigtigt del af udviklingen af sikre, selvkørende biler.

”LiDAR er en nøgleteknologi, når selvkørende biler skal kunne navigere sikkert i komplekse trafikmiljøer og ved høje hastigheder,” siger Henrik Green, chef for forskning og udvikling hos Volvo Cars. ”Vores samarbejde med Luminar gør det muligt for os at lære mere om virksomhedens lovende teknologier og fører os et skridt videre hen imod fremtidens fuldt selvkørende biler”.

Volvo Cars Tech Fund blev stiftet tidligere i år og har til formål at investere i globale teknologiske start-up virksomheder med stort potentiale. Fonden fokuserer sine investeringer på strategiske, teknologiske tendenser, som forandrer industrien, f.eks. kunstig intelligens, el-drift, autonom kørsel og digitale mobilitetstjenester.

”Luminar er præcis den type virksomhed og teknologi, vi godt vil investere i, fordi vi ad den vej får strategisk adgang til nye teknologier, viden og talent,” siger Zaki Fasihuddin, adm. direktør i Tech Fund. ”At støtte lovende, unge virksomheder, som arbejder i frontlinien af den teknologiske udvikling, hjælper os med at introducere avanceret teknologi, som befæster vores førende position i branchen”.

Virksomheder får en række fordele ved at samarbejde med Volvo Cars Tech Fund. Bortset fra forbindelsen til en af verdens førende producenter af premium biler, får nye virksomheder mulighed for at vurdere deres teknologier og få dem markedstilpasset hurtigere.

Muligheden for at koble sig på Volvo’s unikke adgang til det kinesiske bilmarked er en yderligere fordel for en start-up virksomhed, ligesom den potentielle adgang til Volvo’s globale netværk af partnere i bil- og den teknologiske verden.

”Volvo er helt fremme, når det gælder udvikling af selvkørende biler, og deres sikkerhedsorienterede tilgang til autonomi går perfekt i spænd med vores arbejde med sensorteknologi,” siger Luminar’s grundlægger og adm. direktør Austin Russel. ”Vores LiDAR er det første system, der er i stand til at levere sikker og pålidelig funktion på lang afstand, og det har Volvo brug for, hvis de skal nå deres mål om autonomi ved motorvejshastighed”.

Den første Volvo rullede af samlebåndet i Göteborg helt tilbage i 1927, og siden da har vi været i konstant fremgang og har undervejs udviklet nyskabelser, der har ændret verden.

Vi er et globalt brand med produktion i Sverige, Belgien og Kina. Volvo Car Group producerer en serie biler af topkvalitet, der omfatter sedaner, stationcars, sportsvogne, cross country-biler og SUV'er.

Volvo Car Group (Volvo Cars) ejes af Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) i Kina.