Volvo Cars’ Tech Fund investerer i Züm, en samkørselstjeneste for børn

Pressemeddelelse   •   Feb 28, 2019 14:05 CET

Volvo Cars Tech Fund investerer i Züm, en samkørselstjeneste for børn

Via Tech Fund, som er Volvo Cars’ investeringsgren, har virksomheden erhvervet en aktiepost i en amerikansk baseret, hurtigt voksende samkørselstjeneste for børn, Züm.

Züm, der har basis i Californien, blev grundlagt i 2015 og leverer et pålideligt netværk af omhyggeligt tjekkede førere, der gør det muligt for forældre og skoler at arrangere transport af forskellig art for børnene. Om nødvendigt er Züm også i stand til at tage sig af børnene før og efter kørslen. Dermed får forældre hjælp til at få brikkerne i en travl hverdag til at falde på plads på en sikker og pålidelig måde.

Alle førerne er grundigt tjekkede i henhold til en streng tre-trins procedure. De må ikke have fået bøder for trafikforseelser, og de skal have erfaring med børnepasning. Den enkelte chauffør skal også aflægge en køreprøve samt undergå forskellige baggrundstjek. Endelig skal chaufførerne fremvise deres bil, som skal kunne klare en 22 punkts inspektion.

Züm bruger avancerede rutealgoritmer til at finde de mest effektive ruter og finde de førere, der matcher ruten bedst. En mobil app og et online kontrolpanel gør det muligt for både forældre og skoler at følge og spore deres børns kørsel, mens de er undervejs.

På grund af forudsigeligheden såvel som Züm’s smarte og effektive forretningsmodel, der er baseret på algoritmer og teknologi, er Züm i stand til at konkurrere med de eksisterende skolebussystemer og giver dermed skoler og forældre flere valgmuligheder.

Züm har tusindvis af certificerede førere i de større byer i Californien. Volvo’s investering er en del af en udvidelse af Züm, som har til formål at udbrede forretningsmodellen til andre amerikanske stater og fortsætte med at videreudvikle teknologien.

Züm’s kundegruppe, som er børnefamilier, overlapper Volvo’s egen kundebase. Selv om der ikke er truffet beslutning om det, ser Volvo et potentiale for samarbejde med Züm. Mulige samarbejdsområder kunne være at føje Züm til de digitale tjenester, der indgår i Volvo’s premium abonnementsservice, Care by Volvo, ligesom implementering af Volvo-biler i Züm’s flåde.

“Forældre har en travl hverdag, og vi kender alle til den udfordring, det er, at få det hele til at hænge sammen,” siger Zaki Fasihuddin, chef for Volvo Cars Tech Fund. ”Så vi synes godt om Züm: De tilbyder en pålidelig og sikker service, hvor forældrene ved, at deres børn er i gode hænder. Tilføjer man deres innovative teknologi, er det let at se, hvorfor de passer godt ind i vores investeringsporteføjle”.

Volvo Cars Tech Fund blev lanceret sidste år og har til formål at investere i globale teknologi start-upper med højt potentiale. Fonden har fokus på at investere i teknologi der er i stand til at transformere bilindustrien, såsom kunstig intelligens, el-drift, selvkørende biler og digitale mobiltjenester.

Sidste år annoncerede Volvo Cars Tech Fund sin første investering – i Luminar Technologies, en førende start-up inden for udvikling af avanceret sensorteknologi til brug i selvkørende biler. Her samarbejder Volvo Cars om udvikling af LiDAR sensor teknologi.

Siden den første investering har Tech Fund også investeret i Freewire, der beskæftiger sig med opladning af el-biler, samt Forciot, en finsk virksomhed, der udvikler print- og foldbar elektronik.

Virksomheder har fordel af samarbejdet med Volvo Cars Tech Fund, fordi de får mulighed for at få vurderet deres teknologi, fremskynde markedsintroduktion og muligvis få adgang til Volvo Cars’ globale netværk og unikke position i Kina.

Volvo Car Group 2017/2018

I regnskabsåret 2017 nåede Volvo Car Group et driftsresultat på 10.150 MDKR (8.029 MDKR i 2016). Periodens omsætning beløb sig til 153.750 MDKR (131.874 MDKR). I hele året 2018 satte Volvo Cars’ globale salg ny rekord med 642.253 biler, en stigning på 12,4 procent sammenlignet med 2017. Resultatet understreger den omfattende forvandling, Volvo Cars’ økonomi og virksomhed har gennemgået de seneste år, og som gør virksomheden klar til sin næste vækstfase.

Volvo har fremstillet biler siden 1927. I dag er Volvo Cars et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med et salg i 2018 på 642.253 biler i cirka 100 lande verden over. Volvo Cars har været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) siden 2010. Volvo Cars var en del af svenske Volvo AB frem til 1999, hvor virksomheden blev købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

I 2017 beskæftigede Volvo Cars gennemsnitlig omkring 38.000 fuldtidsmedarbejdere. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedføring og administration har primært til huse i Göteborg. Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), Chengdu, Daqing (Kina) og i South Carolina (USA), mens motorerne producerer i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenterne i Olofström (Sverige).