Volvo og Polestar introducerer Polestar Engineered

Pressemeddelelse   •   Jun 13, 2018 11:14 CEST

Volvo introducerer Polestar Engineered, som er et opgraderet tilbud på el-drifts området, specielt beregnet til de nye T8 Twin Engine plug-in hybrider i Volvo 60-serien.

Nyheden introduceres en uge før præsentationen af den nye S60 sportssedan og samtidig med indvielsen af Volvo’s første produktionsanlæg i USA, nærmere bestemt i South Carolina. S60 er den første Volvo, der skal bygges i USA, og fabrikken er eneste produktionssted.

Polestar Engineered er udviklet af Polestar, som er den gren i Volvo, der beskæftiger sig med el-drift med særlig høj effekt. Det er tale om et komplet tilbud, der lader bilens hjul, bremser, ophængning og motorstyringsenhed nyde godt af Polestar’s ekspertise..

”El-biler er vores fremtid,” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Cars. ”I dag tager vi hul på en ny æra for Volvo’s el-drevne modeller, der nu får gavn af Polestar’s kunnen. Strategien hviler på vores fælles tro på, at el-drift er bilindustriens fremtid”.

Polestar Engineered debuterer på den nye S60 sportssedan, der først introduceres i USA i år og senere i resten af verden. Tilbudet er kun til topmodellen T8 Twin Engine, og placerer den over Volvo’s R Design udgaver.

Fra næste år kan Polestar Engineered også købes til den nye V60 stationcar og XC60 SUV, hvor det er de autoriserede Volvo-forhandlere, der står for salget. Alternativt kan nyheden også erhverves via Care by Volvo, som er virksomhedens abonnementsservice på udvalgte markeder.

Nye letvægtshjul med et åbent design viser bremsekalibrene i en iøjnefaldende, ny farve, der er kendetegn for Polestar Engineered dele. Polestar emblemer, afgangsrør i sort krom og gyldne sikkerhedsseler er også med til at identificere de Volvo-biler, der er forsynet med Polestar Engineered.

Brembo mono-blok bremsekalibre er støbt i et stykke og optimeret med henblik på vridningsstivhed. Bremseklodserne har højere varmetolerance, mens skivernes design forbedrer varmereduktionen.

Polestar Engineered multi-link affjedringen, som sidder både for og bag har Öhlins støddæmpere med dual-flow ventiler, som muliggør mere stive fjedre og dæmpere, uden det går ud over komforten. Tårnstiver og justerbart støddæmperdesign er det samme som på Polestar 1 plug-in hybrid.

Fintuning af motorens styringsenhed øger effekten af den el-drevne S60 T8 Twin Engine til 415 hk* kombineret med 670 Nm drejningsmoment. Standard T8 Twin Engine yder 400 hk* og 640 Nm kombineret. Software opgraderingerne giver bedre brændstoføkonomi og emissions-neutral ydelse, ligesom de forfiner automatgearet.

”Den nye S60 T8 Polestar Engineered er en el-drevet bil, der gør det, du beder den om,” siger Henrik Green, chef for forskning og udvikling hos Volvo Cars. ”Alle komponenter er fintunede til at samarbejde, og det giver en bil, der er kontant og spændende at køre i”.

*Amerikanske specifikationer

Den første Volvo rullede af samlebåndet i Göteborg helt tilbage i 1927, og siden da har vi været i konstant fremgang og har undervejs udviklet nyskabelser, der har ændret verden.

Vi er et globalt brand med produktion i Sverige, Belgien og Kina. Volvo Car Group producerer en serie biler af topkvalitet, der omfatter sedaner, stationcars, sportsvogne, cross country-biler og SUV'er.

Volvo Car Group (Volvo Cars) ejes af Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) i Kina.