Volvo skal producere Lynk & Co modeller på fabrikken i Gent

Pressemeddelelse   •   Mar 26, 2018 08:00 CEST

Sidst på året 2019 igangsætter Volvo produktion af biler af det nye mærke Lynk & Co på fabrikken i Gent, Belgien.

Sidste år erhvervede Volvo 30 procent af aktierne i Lynk & Co, og det forestående produktionssamarbejde kommer til at knytte tættere bånd mellem de to virksomheder.

I 2015 introducerede ejeren af Volvo Cars, Zhejiang Geely Holding, Lynk & Co som et nyt volumenbrand.

Ved at give Lynk & Co. produktionskapacitet på fabrikken i Gent bakker Volvo op om det nye mærke i Europa og spreder sine forretninger yderligere.

”Vi ser et stort potentiale for det nye mærke på det europæiske marked og er glade for at kunne stille Volvo’s teknologiske og industrielle ekspertise til rådighed for Lynk & Co,” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef for Volvo Cars.

Fælles produktion kommer også til at påvirke omkostningsniveauet, beskæftigelsen og produktionstallene på fabrikken i Gent samtidig med, at Compact Modular Architecture (CMA) platformen, som både Volvo og Lynk & Co skal bygge på, kan høste yderligere stordriftsfordele..

”Vores fabrik i Gent er en af de mest effektive bilfabrikker i Europa med en medarbejderstab, der er kendt for at være meget dygtige,” siger Javier Varela, seniorchef for produktion og logistik hos Volvo Cars. ”Lynk & Co’s valg af Gent til deres produktion i Europa viser den høje grad af kvalitetskontrol, der kendetegner Volvo’s globale produktionsstrategi”.

Volvo er i gang med at etablere et moderne bilforetagende, som inkluderer en gren med el-drift, software opstart, en abonnementsløsning for biler, andel i og produktionssamarbejde med Lynk & Co og et joint venture inden for teknologideling, som genererer synergieffekter i både Volvo Car Group og Zhejiang Geely Holding.

Gent er den ene af de to produktionsfabrikker, Volvo har i Europa, og fabrikken har produceret Volvo’er siden 1965. For øjeblikket er der beskæftiget ca. 5.000 personer, der bl.a. arbejder med at producere XC40, Volvo’s nyhed i det hurtigt voksende segment for mindre SUV’er, som i sidste måned blev kåret til Årets Bil i Europa. Medarbejderne i Gent producerer også V40 og V40 Cross Country hatchback såvel som S60 sedan og tager snart hul på produktion af den helt nye V60 femdørs, mellemklasse stationcar, der blev præsenteret i februar måned i år.

Lyskær 5, 1.
DK-2730 Herlev Danmark
Tlf.: +45 44 73 44 19 Mobil: +45 21 20 75 73

Foruden Volvo’s 30 procent af aktierne i Lynk & Co ejer Geely Auto 50 procent og Zhejiang Geely Holding 20 procent.

Den første Volvo rullede af samlebåndet i Göteborg helt tilbage i 1927, og siden da har vi været i konstant fremgang og har undervejs udviklet nyskabelser, der har ændret verden.

Vi er et globalt brand med produktion i Sverige, Belgien og Kina. Volvo Car Group producerer en serie biler af topkvalitet, der omfatter sedaner, stationcars, sportsvogne, cross country-biler og SUV'er.

Volvo Car Group (Volvo Cars) ejes af Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) i Kina.