EMI Music Nordic lancerer i samarbejde med Spotify den første musikbaserede fan-app.

Pressemeddelelse   •   Feb 13, 2013 10:15 CET

De første fem artist-apps er sponsoreret af Mobile Backstages platform og kan downloades i iTunes App Store allerede nu!

København, 13. februar 2013 - Fem af EMI Musics største skandinaviske artister – heriblandt Christopher– har netop lanceret en ny global smartphone app, i samarbejde med Spotify og den sociale musik service; Mobile Backstage.

Det har resulteret i en helt ny generation af fan-apps, som  giver fans en innovativ lytteoplevelse, centreret omkring at skabe en større samhørighed mellem artisterne og deres fans på verdensplan. Brugere kan med den nye fan-app både afspille musik i en interaktiv kontekst og streame hele singler og albums (dog kun for Spotifys premium brugere) uden at skulle forlade app miljøet. Det giver en fuldendt brugeroplevelse med uendelige muligheder for musikafspilning.

Fan-app’ens mange features inkluderer:

§  Streaming af albums og sange i Spotify (forudsætter Spotify premium)
§  Social medieplatform der giver fans mulighed for at interagere og dele musik og oplevelser med både hinanden og artisterne
§  Mulighed for at sende private beskeder til artister/bands både via sms, som lydfil eller video-beskeder
§  Artist/band profiler
§  Adgang til at anmelde og rangliste artister/bands, inkl. billedfunktion, videoklip and sms
§  Integrere indhold fra Twitter og Facebook på app’en
§  Adgang til lytte-sessions fra koncerter og shows, samt mulighed for billetkøb til kommende shows
§  iTunes Music Store integration

Med de fem fan-apps, som nu kan downloades fra iTunes App Store, får fans adgang til hele artistens katalog blot ved at klikke, samtidig med at man som bruger stadig kan manøvrere rundt i app’ens mange funktioner.

Den nye fan-app inkluderer andre nordiske artister som Alina Devecerski (SE), Magnus Uggla (SE), Susanne Sundfør (NO) og Morten Abel (NO).

Will Hope, Direktøren for Label Relations på Spotify udtaler: ”Det er fantastisk at se, hvordan Spotify API bidrager i skabelsen af en helt ny form for musik-baseret oplevelser, som hjælper musikelskere til at komme endnu tættere på deres favorit bands, og samtidig interagere med andre fans der deler deres passion”.

Paul Sonkamble, Head of Innovation & Insight, EMI Music Nordic  tilføjer: “Vi har specifikt valgt at samarbejde med de pågældende fem artister, da de alle har fans der ønsker at forbruge musik gennem digitale kanaler og som gerne vil føle en forbundethed med artisterne gennem sociale medier.  Ved at samarbejde med Mobile Backstage og Spotify, to progressive digitale innovatører, har vi skabt fem apps der tillader artisterne at interagere med deres fans som aldrig før. Derudover giver app’en brugerne et væld af muligheder for at mødes med andre fans i den digitale musiksfære, hvor de kan dele og nyde deres yndlingsmusik”.

Christopher Mobile Backstage

For mere information: