Digital marketing for begyndere

Marketing er en af de der paraplybegreber der indeholder så mange forskellige elementer, at det til tider kan være svært at skelne imellem hvad der er marketing, seo og influerencere.

I gamle dage bestod marketing af avisannoncer, vejreklamer og din evne til at komme på folk læber, enten med gode tilbud eller arrangementer. Det var en anden tid for markedsføringsfolk end i dag, hvor størstedelen af alt markedsføring foregår online.

Hvis du også synes at det der med digital markedsføring virker lidt svært at regne ud, så kan du finde en oversigt over forskellige termer og deres betydning herunder.

SEO - søgemaskineoptimering

SEO bruges til at skabe en bedre placering på google og større chance for at dukke op, når dine potentielle kunder søger efter dig online. Noget de fleste virksomhedsejere går utroligt meget op i. SEO dækker over det indhold du har på din hjemmeside og dets evne til at både fange brugeren, være værdiskabende og navigere dem rundt på din hjemmeside.

Det der er med SEO er at det er svært at finde ud hvad det helt præcist er du skal gøre for at komme i gang, derfor er rådet herfra - gå til et bureau og få lavet en søgeordsanalyse, den afdækker hvilke ord dine potentielle kunder bruger når de søger efter dig online.

Influencere

Influencere er i moderne tid (siden fødslen af de sociale medier) blevet en utroligt vigtig del af alle virksomheders marketing. Disse opinionsledere påvirker dine potentielle kunder til at bruge dit produkt eller brand ved selv at snakke godt om det på diverse medier. Influencere koster alt fra et par kopper kaffe til flere hundrede tusinde kroner, derfor er det virkelig værd at undersøge, hvad det egentligt er for en type influencer som du gerne vil have.

Annoncering

Annoncering på de sociale medier er også blevet en stor spiller de seneste år, her kan du sende push meddelser ud til dine potentielle kunder direkte på deres sociale medier. Du kan til og med præcisere din målgruppe endnu mere ved at vælge geografiske områder og interesser og meget mere til at nå ud til virkelig varme leads.

Hvis du også synes at digital markedsføring virker lidt som en jungle, så frygt ej. Der findes et hav af forskellige bureauer derude der lever af at etablere og udføre markedsføring for alle forskellige typer virksomheder. Hvis du ikke føler at du kan stå for det hele selv, så bør du outsource opgaven.