Fire år uden arbejdsulykker i Leca A/S

En målrettet indsats betyder, at vi i Leca A/S den 25. februar 2017 kunne fejre fire år uden arbejdsulykker - og det er vi stolte af.

Vores udgangspunkt er, at vi ønsker et godt psykisk arbejdsmiljø og et stærkt fysisk arbejdsmiljø både for ansatte og eksterne, der arbejder hos os. Sikkerhed og sundhed er så vigtigt, at hensynet til den enkelte medarbejders sikkerhed er vigtigere end økonomi og produktion.

Derfor arbejder vi dagligt med at forbedre sikkerheden på vores fabrik. Vi bakker således 100 % op om vores ejer Saint-Gobains EHS Charter, som bl.a. fastlægger en overordnet målsætning om:

• Nul arbejdsulykker
  • Nul arbejdsbetingede lidelser
  • Nul affald til deponi
  • EHS står for Environment (miljø), Health (sundhed) og Safety (sikkerhed).

Vores succes skyldes blandt andet vores EHS-koordinator Annette Madsen, der er dedikeret til at arbejde med EHS, så vi ikke mister fokus, bliver ved med at forbedre os og gør sikkerhed til en naturlig del af vores kultur. Om nogle af de tiltag, der er gjort, fortæller Annette Madsen: ”Vi har en EHS-sikkerhedshåndbog, som alle får udleveret - både medarbejdere og eksterne håndværkere. Alle skal kvittere for, at de har læst og forstået reglerne, inden de påbegynder arbejde hos os. Desuden laver vi løbende sikkerhedsbesøg og uddanner vores medarbejderne til at foretage sikkerhedsbesøg. Et sikkerhedsbesøg er et værktøj til at formindske antallet af farlige handlinger og situationer. Endelig registrerer vi ’nærved uheld’ samt ’mulighed for uheld’, som gennemgås på vores daglige morgenmøde.”

Et konkret værktøj, der bruges i det daglige, er ’60 sekunder til omtanke’. Det er en instruktion, som skal sikre, at man stopper op og tænker en arbejdsopgave igennem for farlige handlinger og farlige situationer, så disse kan undgås. Instruktionen ’60 sekunder til omtanke’ bruges ved alle usikre situationer, og hvis det vurderes nødvendigt at omgå reglerne. I dette tilfælde skal der udfyldes en formular, før handlingen foretages.

Med vores konstante fokus på og forbedring af sikkerhed har vi skabt en arbejdsplads, som man kommer sikkert hjem fra - hver dag.

• Bygning, ejendom

Leca® letklinker er et enkelt, fleksibelt og holdbart produkt. Alene er det en enkel ekspanderet, let lerkugle, men kombineret til et aggregat eller en blok, bliver mulighederne mange – uanset om det er at lægge fundamentet til bygninger, bygge veje eller udvikle afløbsløsninger. Med mere end 75 års bevis på, at vores produkter fungerer, fortsætter vi med at udvikle og forny os på udkig efter nye partnerskaber og forretningsmodeller, der driver Leca A/S, vores partnere og miljøet fremad. Som vi siger: ”Together, we build for the future”