Mørtelvælgeren - den rigtige mørtel til den valgte mursten

Saint-Gobain Weber har lanceret et elektronisk værktøj - mørtelvælgeren - som giver hurtigt svar på, hvilken mørtel der passer perfekt til den sten, som er valgt til byggeriet. Mørtelvælgeren er den eneste af sin art i Danmark.

Ud over at være et effektivt værktøj for den enkelte murermester og hans murerteam har mørtelvælgeren også et bredere perspektiv.
Muret byggeri har gennem mange generationer været helt grundlæggende i dansk bygningskultur og bygningsdesign. Men i de senere år har der i visse dele af byggebranchen været sat spørgsmålstegn ved kvaliteten af det murede byggeri i Danmark.

- Det vil vi gerne gøre op med én gang for alle med lanceringen af vores mørtelvælger, understreger David Pedersen, produktchef i Weber og fortsætter:

- Fra nu af behøver man aldrig mere at være i tvivl om, hvorvidt ens valg af mørtel er rigtigt eller forkert. mørtelvælgeren har taget tid at udvikle – men nu er den her! Og den har været værd at vente på, for den vil helt sikkert blive et effektivt værktøj for alle, der beskæftiger sig med byggeprojekter.
Den vil være en stor hjælp i hverdagens valg af mørtel, fordi den indeholder sten fra alle landets teglproducenter! Og til alle disse sten har vi valgt den helt rigtige mørtel - en mørtel, som er perfekt tilpasset til den enkelte stens særlige egenskaber, pointerer David Pedersen.

- De lovgivningsmæssige krav til fx styrke, kornkurver, bindemiddelindhold og vedhæftningsstyrker er selvfølgelig indarbejdet i systemet. Og vi har også, undervejs i udviklingsarbejdet, haft stor fokus på det anvendelsestekniske omkring brugen af mursten og mørtel.
Det er nemlig vigtigt for os, at mureren skal opleve brugen af mørtel og sten som en optimal kombination i hvert enkelt tilfælde!

Ved at anvende den rigtige mørtel til den valgte sten opnår man en synergieffekt, hvor alt går op i en højere enhed, hvilket vil optimere byggeriet i Danmark, understreger David Pedersen, imens han viser prototypen på mørtelvælgeren på sin computerskærm frem – et værktøj, som han lover, vil begejstre branchen.

I forbindelse med lanceringen af mørtelvælgeren lanceres også lommebogen ”Den rigtige mørtel til den valgte sten”. I den er der samlet en række gode råd, der skal sikre, at danske håndværkere udfører murerarbejde af bedste kvalitet – blandt andet ved at vælge den mest optimale kombination af mørtel og sten.

De danske teglproducenter, der har leveret sten til mørtelvælgeren, er: Egernsund Tegl, Gørding Klinker, Lundby Teglværk, Lundgaard Teglværk, Petersen Tegl, Randers Tegl, Strøjer Tegl og Wienerberger.

Tjek mørtelvælgeren her: www.weber.dk/mortel

• Bygning, ejendom

• mørtler
  • mursten
  • mørtelvælger
  • weber

Weber er kendt som førende leverandør af kvalitetssikrede og innovative løsninger til byggeriet, udviklet i tæt samarbejde med kunder og samarbejdspartnere.
Webers produkter og løsninger anvendes til såvel nybyggeri som renovering samt til professionelle og til "gør-det-selv”-folket og forhandles i tømmerhandler og byggemarkeder over hele landet.

Webers sortiment omfatter specialprodukter og løsninger til: Fundament, terrændæk, kældervægge, fugtisolering, opmuring, pudsning og overfladebehandling, facadeisolering, gulvopbygning, vådrum, vandtætning, fliseopsætning, restaurering, fugtregulering og betonrenovering.