Pressemeddelelse -

Stærkt felt af danske og internationale start-ups mødes i Odense til en dyst om investorernes gunst

Sundhedssektorer verden over kalder på innovative løsninger, der kan løse udfordringer på en nemmere, smartere eller hurtigere måde. Som start-up står det dog klart, at hvis den innovative løsning skal blive en realitet, så skal der søges kapital hos mulige investorer. Den udfordring er grundlaget for arrangementet WHINN Pitchfire, der kombinerer træning i disciplinen at pitche for investorer med en konkurrence, hvor de deltagende start-ups leverer deres bedste pitch foran et panel af investorer og et stort publikum.

En af arrangørerne bag konkurrencen er Invest in Odense, der glæder sig til at hjælpe start-ups i jagten på kapital.

”Odense har længe haft gode tilbud til virksomheder og start-ups i forhold til kundemøder og muligheder for produkttests og projekter. For en virksomhed er det godt, men ikke nok. Så det Odense også tilbyder, fx på WHINN Pitchfire, er kapitalsporet. Her skal virksomhederne ikke prale med deres produkt, men være skarpe på forretningsplaner, konkurrenter og hvorfor netop deres virksomhed vil få succes. Vi er stolte af at kunne hjælpe dem med den del også. Ikke mindst fordi vi ser, at stadig flere health tech start-ups lykkes med at tiltrække kapital,” siger Lone Krogsbøll, Investment Manager Health Tech, Invest in Odense.

En af de start-ups, der er lykkes med at tiltrække kapital, er den islandske virksomhed, Kara Connect, som deltog på WHINN Pitchfire i 2017. Kara Connect har efterfølgende fået en investering på 1,5 millioner euro, åbnet kontor i Odense og startet et pilotprojekt med Odense Kommune.

”Vi var i Kara heldige at få lov at deltage i Pitchfire og andre events under WHINN sidste år. Vi fik gennem god sparring med investorerne hjælp til vores fremadrettede aktiviteter, og så fik vi en masse gode kontakter. Dét er nøglen til succes for en start-up; at få de rette kontakter,” siger adm. direktør i Kara Connect, Thorbjorg Vigfusdottir.

Feltet af start-ups ved dette års Pitchfire består både af danske og udenlandske start-ups. En af dem, der tager turen til Odense fra udlandet, er André Fialho fra den hollandske start-up PACT Care.

”Vi er en ung, hollandsk virksomhed. Events som WHINN Pitchfire er meget atrraktive for os, fordi de giver os muligheden for at forbedre vores evner til at pitche, og samtidig lære af start-ups fra det danske marked, der er en global reference indenfor vores område,” siger André Fialho, PACT Care.

WHINN Pitchfire arrangeres af Welfare Tech i samarbejde med Syddansk Vækstforum, CONNECT Denmark, Invest in Odense og Coworking+.

Kontaktinformation

Lone Krogsbøll, Investment Manager, Invest in Odense, loak@odense.dk, tlf. +45 51 77 73 44.

Thorbjorg Vigfusdottir, CEO, Kara Connect, thorbjorghelga@karaconnect.com, tlf. +35 46 92 26 29.

André Fialho, CEO & Co-founder, PACT Care, andre.fialho@pact.care, tlf. +31 208 93 41 43.

Christian Graversen, adm. direktør, Welfare Tech, cgra@welfaretech.dk, tlf. +45 21 28 84 19.

Michaela Andersen, Director, WHINN, michaela@whinn.dk, tlf. +45 40 40 12 82.

Om WHINN Pitchfire

WHINN Pitchfire (en del WHINN 2018 - Week of Health & INNovation) er sat i verden for klæde velfærdsteknologisk startups bedre på til mødet med investorer. Det er et forløbet bestående af to events. En Workshop, hvor deltagerne får mulighed for at træne og skarpslibe deres investor-pitch med feedback og rådgivning af eksperter. Deltagerne kan samtidg kvalificere sig til at deltage i forløbets andet event – en finale. I Finalen pitcher deltagerne foran en investorjury og et publikum, med mulighed for at finde deres næste investor. Der er også præmier på højkant. De første fem startups, der tilmelder sig Pitchfire-forløbet (Workshop & Finals) får lov til gratis at udstille i Startup Zonen på WHINN Exhibition. Dette har normalt en værdi af 595 euro (Ca. 4400 DKK ekskl. moms).

Læs mere på www.whinn.dk/information/whinn-pitchfire-competition

Om WHINN – Week of Health & Innovation

WHINN er en international sundhedsteknologisk og -innovativ konference, som inkluderer side-events, udstillinger, matchmaking og netværksaktiviteter – alt inden for sundhed og innovation. WHINN giver ny viden, inspiration og indblik i den nyeste research og internationale trends. Flere spor, events og initiativer er en del af WHINN. Udover oplæg, events og aktiviteter, tilbyder WHINN side-events, som fremviser den nyeste teknologi, fascinerende testlaboratorier, hvor morgendagens sundhedsteknologi bliver udviklet og inspirerende virksomhedsbesøg. WHINN er et partnerskab mellem lokale, nationale og internationale partnere, som bidrager til et alsidigt program med relevant indhold rettet mod et helt unikt publikum.

Hovedemner til WHINN 2018

• meHealth
  • Thought Leadership
  • Integrated Care

WHINN finder sted i Odense 9. – 11. oktober 2018.

Læs mere på www.whinn.dk

Welfare Tech er Danmarks største medlemsbaserede klyngeorganisation for sundhed og velfærdsteknologi.

Welfare Tech gennemfører projekter, konferencer, workshops, netværk, match making og formidlingsaktiviteter, der kan bidrage til nye forretningsområder og at realisere det kæmpe potentiale, som ligger inden for det sundheds- og velfærdsteknologiske område.

Welfare Tech er en certificeret guldklynge under EU-Kommissionens kvalitetssikringssystem, The European Cluster Excellence Initiative, ECEI, og har kontorer i Odense og København.

Welfare Tech støttes af Vækstforum Syddanmark og Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.