Christian Glerup Mikkelsen, økonomielev på kædekontoret i XL-BYG, er en af de unge, der har været igennem irrelevant ekstra uddannelse

Desperate virksomheder: Meningsløse regler forsinker faglært arbejdskraft

Veluddannede unge tvinges til at tage op til 10 ugers irrelevant uddannelse på et lavere niveau, inden de må starte som elev. XL-BYG efterlyser ny, faglært arbejdskraft nu og her, men må bøje sig for regeljungle.

Regeringen har fokus på at finde flere nye elever til erhvervsuddannelserne, da der er stigende mangel på faglært arbejdskraft i mange brancher. Alligevel skal danske virksomheder vente i op til 10 uger, selvom både elev og virksomhed er klar. De nye reglerfra 2015 siger nemlig, at elever med gymnasial baggrund skal tage op til 10 ugers introuddannelse, før de må få en elevaftale. Også, selvom om eleven allerede er uddannet på et højere niveau.

XL-BYG er med 117 forretninger og en omsætning på 8,5 milliarder kroner en af landets største byggevarekæder. Her venter man årligt på hver tiende ud af cirka 80 elever. Det svarer til cirka halvandet årsværk i ventetid om året.

– Det er en uheldig og dyr situation. Vi står med motiverede elever med gymnasial baggrund, der skal på obligatorisk introuddannelse i op til 10 uger i kendt stof, selvom hverken vi eller de unge ønsker det. Elever fra eksempelvis STX, HHX og HTX er i forvejen tilstrækkeligt uddannet, og resten er så branchespecifikt, at det skal de lære af os, siger Mette Jull Brund, HR- og uddannelseskonsulent, XL-BYG og tilføjer: Reglerne er tilmed så svære at gennemskue for erhvervsuddannelsescentrene, at de jævnligt tildeler forskellige introforløb til elever med præcis samme gymnasiale uddannelse. Det kan få vores forretninger til helt at fravælge elever med gymnasial baggrund.

Imens XL-BYG årligt venter på 8 – 9 elever med gymnasial baggrund, er den samlede ventetid på landsplan langt højere. Danmarks Statistik oplyser, at i 2016 var 1342 unge i gang med en erhvervsfaglig uddannelse tre måneder efter, de havde gennemført en gymnasial uddannelse.

Syv ugers spildt undervisning

22-årige Christian Glerup er ansat som kontorelev med speciale i økonomi ved XL-BYG i Aarhus. Da han fik sin elevplads tilbudt, havde han i forvejen en gymnasial uddannelse og en kort videregående uddannelse som financial controller. Alligevel skulle han tage syv ugers introuddannelse. Først to uger på Aalborg Handelsskole med klasseundervisning og så fem uger med online opgaveløsning.

– For mig var det slet ikke brugbart på grund af min gymnasiale uddannelse og min videregående uddannelse, der er på et højere niveau. Reglerne bør i langt højere grad vægte elevernes faglige baggrund, mener Christian Glerup.

Lav reglerne om

Hos Brancheforeningen Danske Byggecentre, der taler på vegne af landets største og mest betydningsfulde byggemarkedskæder med en samlet omsætning på et tocifret milliardbeløb, er holdningen klar:

– De regler skal laves om. Vores medlemmer har i alt flere hundrede elever årligt og spilder mange årsværk i ventetid på motiveretarbejdskraft, der skal gennemgå ubrugelige kurser, de er overkvalificerede til. Det kan simpelthen ikke passe, at erhvervsuddannelsescentrene tjener penge på at undervise i kendt stof. Det må da være i alles interesse, at vores ressourcer bruges på, at fremtidens unge mennesker kan tage erhvervsrelevante kurser, der skaber fremdrift i stedet for at sænke den, siger Palle Thomsen, CEO for Brancheforeningen Danske Byggecentre.