Tømrermester Kurt Justesen, Morsø Tømrer & Snedkerforretning A/S scanner forbrugsvarer fra lageret til en kundeordre.

Lille scanner sænker svindet og øger effektiviteten i tømrervirksomhed

Tømrermester har oplevet stort fald i svindet, efter at han med hjælp fra XL-BYG indførte håndscanner på lageret. Med håndscanneren registreres alle forbrugsvarer på de ordrer, hvortil de anvendes.

Ny teknologi sikrer bedre bundlinje

Morsø Tømrer & Snedkerforretning A/S, der blev etableret i 1974 og i dag drives af 2. generation, tømrermester Kurt Justesen, har indført elektronisk scanning af forbrugsvarer i samarbejde med XL-BYG Tømmergaarden Nykøbing Mors. Det traditionelle tømrer- og snedkerfirma med kompetencer indenfor nybygninger, tilbygninger, renovering og værkstedsarbejder, er således helt fremme i bussen, når det kommer til anvendelse af ny teknologi.

- Tidligere sad svendene fredag eftermiddag og prøvede at sjusse sig frem til hvilke forbrugsvarer, de havde brugt på ugens forskellige projekter. Det var noget værre rod, og vi fik ikke altid pengene hjem. I dag har vi indført den regel, at ingen må tage noget fra lageret, uden det bliver scannet og registreret på det pågældende projekt, fortæller Kurt Justesen. Til det formål er der opsat en tavle med stregkoder på alle de produkter, der kan scannes ind. Dermed kan håndværkerne hurtigt finde den rigtige stregkode og lægge materialeforbruget ind på det projekt, som det vedrører.

Kurt Justesen oplyser, at virksomheden har oplevet et stort fald i svindet i forbindelse med indførelsen af den nye teknologi. - Førhen havde vi et svind på ca. 25 % på forbrugsvarerne. Det løb op i store beløb. Men efter at vi har taget de nye håndscannere i brug, er svindet faldet til kun 3-5 %. Det er penge, som ryger lige ned på bundlinjen, understreger tømrermesteren. Han påpeger samtidig, at mindre svind giver mindre administration for bogholderen, ligesom det er blevet nemmere at administrere hver enkelt kundes konto. Det betyder, at der også er opnået en tidsmæssig besparelse i administrationen ved introduktionen af scannerne. – Nu mangler vi bare at få den elektroniske bestilling af forbrugsvarerne via håndscannerne op at køre. Men Tømmergaarden arbejder på sagen, så jeg går ud fra, at det snart kommer på plads, oplyser Kurt Justesen.

Skepsis overfor den nye teknologi

Tømrermesteren oplevede under indkøringsfasen, at der var stor forskel på, hvordan medarbejderne tog imod den nye teknologi. – Alle medarbejdere blev trænet i at anvende den nye håndscanner, før vi tog den i brug. De ældre håndværkere var skeptiske i starten og syntes, at det var noget pjat, at de skulle scanne hver lille skrue. De yngre derimod fandt, at det var helt fint, og de havde heller ikke problemer med at få teknikken til at makke ret. Men i dag bruger alle håndscannerne uden problemer, understreger Kurt Justesen.

Håndscannerne findes i øjeblikket udelukkende på virksomhedens lager, men det er planen, at der på sigt skal installeres scannere i alle håndværkerbilerne. Scannerne i bilerne skal ifølge tømrermesteren gøre det nemmere for medarbejderne, så de også her kan scanne varer direkte ind på det pågældende sagsnummer. Endvidere leveres materialer nogle gange direkte fra XL-BYG til kunden, og disse varer skal i nogle tilfælde deles yderligere op på undernumre på sagen, og her vil scannerne også kunne være til stor hjælp for medarbejderne.

- Vi har altid haft et forbilledligt samarbejde med XL-BYG Tømmergaarden Nykøbing Mors, og også i udviklings- og implementeringsprocessen omkring scanneren har vi oplevet en udstrakt grad af service og velvilje. Vi er meget tilfredse med det foreløbige resultat, men glæder os naturligvis til at komme helt i mål, slutter tømrermester Kurt Justesen.

For yderligere information kontakt venligst XL-BYG Kædekontoret, HR & Kommunikationschef Liselotte Christensen på tlf. 87 45 41 02 eller llc@xl-byg.dk

Med 119 forretninger, der har en samlet omsætning på ca. 8,5 mia. kr. er XL-BYG® én af Danmarks største og mest markante byggevarekæder. XL-BYG driver samtidig en velassorteret webshop med byggematerialer og artikler til hus og have.

Følg os også på Facebook og LinkedIn.